KKV-stratégia: innovációs és digitális teljesítmények erősítése
2020.03.19.
A magyar kormány 2030-ig szóló, új kkv-stratégiájának (Stratégia) egyik zászlóshajó intézkedése az Országos Vállalkozói Mentorprogram, amelyet a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a SEED Alapítvány konzorciuma valósít meg.
A stratégiáról már írtunk összefoglalót korábban, a következő hetekben azonban részletesen is bemutatjuk azt a hét pillért, amely kijelöli a következő évtizedben a hazai vállalkozásfejlesztés legfőbb feladatait.
Az első pillér bemutatásáról ITT, a második pillérről pedig ITT olvashatsz részletesen.
A harmadik pillér a kkv-k fejlődési képességének, innovációs és digitális teljesítményének erősítésével foglalkozik. Az innovációs és digitalizációs korszakváltás, amely a vállalkozói világot is nagy mértékben érinti, a legtöbb esetben magas költségeket és sok kockázatot rejt magában.
A Stratégia céljai között szerepel, hogy elősegítse a fejlesztési és vállalkozási politika közötti összhangot annak érdekében, hogy stabil, egyértelmű állami kereteket biztosíthasson a vállalkozások megerősítéséhez.
A magyar vállalkozáspolitikának ki kell használnia Magyarország regionális helyzetéből, az egyes térségek és ágazatok vállalkozói hálózataiból és kultúráiból fakadó előnyeit, ugyanakkor meg kell találnia azokat az eszközöket, amelyekkel csillapítani tudja a területi egyenlőtlenségekből fakadó feszültségeket.
A globális értékláncokban való hazai részvétel, valamint a beszállítóként való érdekeltség fenntartása mellett szükséges, hogy a hazai tulajdonú vállalatok is tudjanak integrációkat kiépíteni, amelyhez nélkülözhetetlen az összefogás, az együttműködés, a tudás megosztása és a folyamatos fejlődés.
Ahhoz, hogy a vállalkozások tovább tudjanak lépni, végig kell gondolniuk a lehetőségeiket (megvalósítható-e, megéri-e), át kell tekinteniük a képességeiket (erőforrások, tudás, adminisztratív keretek adta lehetőségek) és el kell dönteniük, hajlandóak-e kockáztatni.
Ebben segíti őket a Stratégia ösztönzőkkel, garanciákkal és támogató attitűddel. A kkv-k által végzett innovációs tevékenység körébe nemcsak a tudományos újdonságokat értjük bele, hanem a vállalkozások önmagukhoz képest történő megújulását is, legyen szó termék-, eljárás-, marketing - vagy szervezeti-szervezési innovációról.
A fejlesztési politikának el kell érnie, hogy a kkv-k a digitalizációhoz való alkalmazkodás során a digitális átállás mellett az értékláncban betöltött helyük megváltoztatásában és külső összefogásokban is gondolkodjanak.
A vállalkozások valós igényeire akkor tudunk jól reagálni, ha megújítjuk a fejlesztéspolitika eszközrendszerét: erősítjük a közpolitikai szándékok és a vállalkozói motivációk összhangját; életszerűbbé, ügyfélbarátabbá és fókuszáltabbá tesszük a programokat, hangsúlyosan építünk a már lezárult programok értékeléseire, tapasztalataira.
A Stratégia leszögezi, a jövőben az állami fejlesztéspolitikának törekednie kell arra, hogy a fejlesztési rendszerben elszórtan meglévő forrásgazdák összehangoltan működjenek. Ennek érdekében szükséges megvizsgálni az állami támogatások jelenlegi eszközrendszerét és célközönségét, valamint a források hatékonyságát is.