Szeminárium a weben: vállalkozásaink tapasztalatai a pandémiás időszakban
2020.06.11.
A koronavírus-járvány néhány hét alatt rendkívüli szituációt eredményezett. A problémák megoldásához kreatív javaslatokra van szükség, melynek eredményeképp, minden megyében tematikus webináriumokat szerveztünk az Országos Vállalkozói Mentorprogram keretében májusban. A webinárok során a mentorok ismertették tapasztalataikat a mentoráltakkal, melyek tapasztalatai a következők.
A programban részt vevő, vállalkozásokra jelentős hatással volt a válság. A termelés folyamatosságát jellemzően sikerült fenntartani, a teljes termelésleállás nem volt jellemző. A legsúlyosabb negatív hatást az autóipar szenvedte el. A rendelésállomány drasztikusan csökkent, néhol termelésleállás lett az eredmény. A gépipari cégek kevésbé sínylették meg a válságot és azonnal bekövetkező hatásként csekély mértékű csökkenéssel, sok esetben növekedéssel szembesültek. Az élelmiszeripar a pánikvásárlások begyűrűző hatásaként azonnal drasztikus rendelésállomány növekedéssel, majd a felhalmozódó készletek miatt a rendelések leállásával szembesült. Az építőipar tehetetlensége miatt, illetve a jellemzően kültérben folyó munkavégzés miatt még kevéssé reagált. A rendelésállomány csökkenést az új beruházások kapacitásigénye eddig sikeresen pótolta.
A beszállítói láncok biztonságának megőrzése meghatározó tényező. Amennyiben az ellátási lánc sérül, a cégek tevékenysége bizonytalanná válik, ezért a folyamatokat napi szinten kell ellenőrizni, felülvizsgálni mind logisztikai, mind pénzügyi szempontból. Kiemelt figyelmet kaptak a kritikus kategóriába eső beszállítók. Jellemzővé vált az alternatív beszállítási útvonalak, ezzel egyidejűleg a mikro-ellátási láncok kiépítése, melyek ellenállóvá tehetik a vállalkozásokat a pandémiát követő időszakban. A felfutással összhangban a minőségellenőrzést kiemelten kell kezelni a sikeres induláshoz.
A külpiacokon jelentős árbevételt elérő vállalkozások nézőpontja szerint a válságkezelés fontos eleme az alapos helyzetelemzés, válságterv készítése és a gyors reagálás. A külpiacokon átrendeződés tapasztalható, az eddigi értékesítési és beszállítási átgondolása sok, az exportban érdekelt vállalkozást foglalkoztat. Felértékelődtek a meglévő, bizalomra épülő üzleti kapcsolatok, fontossá vált a kapcsolattartás és támogatás a partnerek között a jelenlegi időszakban.
A vírushelyzetre való főbb reakciók:
- Azonnali beavatkozás: HR terület, árbevétel vizsgálat, erőforrás allokáció.
- Rövid távú beavatkozás: gyártósorok, kapacitások átalakítása, raktárkészlet vizsgálat.
- Közép és hosszútávú beavatkozás: új piacok keresése, nyitás új, feltörekvő ágazatok felé, fejlesztés. A vírus okozta gazdasági helyzet sokrétű intézkedéseket eredményezett a programban résztvevő KKV-k körében. Gazdaságilag előtérbe került a több lábon állás, az előre gyártás, valamint a folyamatos fejlesztés, hiszen így könnyebben kivédhetők és átvészelhetők a hasonló válsághelyzetek. Az ellátási rendszert újra kell tervezni és nagyobb létszámú, Európán belüli beszállítók alkalmazására lesz szükség. A kereskedelemben előtérbe került az online értékesítés és marketing fontossága. A humánerőforrás tekintetében mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részéről rugalmas hozzáállásra volt szükség, hogy elkerülhető legyen a teljes leállás. A céges belső és külső kommunikáció felértékelődött. A helyzetre való gyors reagálás elengedhetetlen, több cég a járvány elleni védekezésben vállalt jelentős szerepet.