Hogyan legyen tervezetten működtetett vállalkozásunk?
2020.07.13.
A tervezetten működtetett hazai vállalkozásokat kevésbé érintették rosszul a koronavírus-járvány okozta gazdasági hatások – derül ki a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) reprezentatív kutatásából. Hogyan lehet átvészelni egy válsághelyzetet? Mitől lesz tervezetten működő a vállalkozásod? – 4 tippel segítünk!
- Kiadások csökkentése
Egy válsághelyzet egyik legfontosabb pontja a vállalat kiadásainak csökkentése. Akkor lehet hatékony a kiadások csökkentése, ha a költségkezelés szorosan kapcsolódik a költségvetési rendszerhez. A költségvetés elkészítésekor a vállalat korlátozza a tervezett költségeket és kezeli azokat. A vállalat költségeinek meghatározására használhatunk költségstandardokat (normateljesítés), illetve a strukturális egységek költségeire vonatkozó szigorú korlátozásokat, és a társaság vezetése által meghatározott korlátokat/meghatározásokat. Amint a gyakorlatból kiderül, ezen módszerek kombinációja optimális: korlátozásokat kell alkalmazni olyan költségtételekre, amelyeket a szabványok nem korlátoznak (például kereskedelmi és általános üzleti költségek).
2. Bevételek átcsoportosítása
A válsághelyzet elkerülése érdekében érdemes a szűkös termelési tényezőket kizárólag a nyereséges területekre csoportosítani, amelyeken a lehető legnagyobb profit realizálható. A profit nemcsak egy vállalat nyereségességét mutatja meg, hanem azt is, hol és mely területeken lehet a rendelkezésre álló erőforrásokat a leghatékonyabban felhasználni.
3. Profilváltás
Nagyobb vállalatokra jellemző leginkább a sikeres profilváltás, de kiktől tanuljunk, ha nem tőlük. Nyilván itt nem egy 360 fokos fordulatra vagy végleges váltásra kell gondolni, hanem apróbb változtatásokra, amelyek segítségével nem kell félnünk egy esetleges csődtől. A profilváltásnál először azt kell mérni, hogy mekkora a kereslet arra a termékre, szolgáltatásra, amelyet cégünk jelenleg nyújt. Ha a kereslet aktuálisan alacsony, akkor meg kell vizsgálni, hogy van-e annyi megtakarításunk, hogy azzal könnyedén átvészeljük egy nehezebb időszakot. Ha nincs, akkor megoldást jelenthet a profilváltás, lehetőleg olyan irányba, amihez eszközeink és képességeink is rendelkezésre állnak, nem kell rá plusz pénzt költeni. A járványhelyzet idején például rengeteg vegyipari szereplő kezdett fertőtlenítőszer gyártásába.
4. Távmunka
Magyarországon a távmunka az európai szinthez képest eléggé gyerekcipőben jár. Pedig rengeteg vállalkozást ma már online is irányítani lehet. Elsősorban fontos, hogy a menedzsment módját át kell gondolni és meg kell változtatni. Semmi értelme azon görcsölni, hogy a távmunkában lévő dolgozók a munkájukat végzik, vagy mosogatnak éppen, mivel az elvégzett munka mennyiségét nem a munkaidő számával, hanem az elvégzendő feladattal, határidő betartásával és a feladatok minőségével kell mérni. A tapasztalatok azt mutatják, hogy előbb-utóbb az emberek többet fognak home office-ban dolgozni. A hatékonyság érdekében hasznos lehet egy videokonferencia, megbeszélés előre leegyeztetett időpontban, mert ez továbbra is arra készteti az alkalmazottakat, hogy a csapat részévé váljanak. Azonban távmunka esetén se feledkezzünk meg a cég, valamint saját adataink biztonságáról.