Innováció: a sikeres kkv-k szemléletmódja
2020.08.19.
Innováció és digitális átalakulás nélkül egyetlen vállalat sem lesz sikeres a 21. században. Mégis, a KSH adatai szerint a magyar vállalkozások 71 százaléka egyáltalán nem végez innovációs tevékenységet. Szemléletváltásra van szükség – az Országos Vállalkozói Mentorprogram egyik kiemelt célja éppen az, hogy támogassa ebben a hazai kkv-kat.
A kormányzat célja, hogy a nagyvállalatokhoz hasonlóan a magyar tulajdonú kis- és középvállalatokat is a high-tech, illetve csúcstechnológia jellemezze, amelynek feltétele például a technológiai váltás, illetve a kutató-fejlesztő mérnökök alkalmazása – fogalmazott Palkovics László innovációs és technológiai miniszter egy lapinterjúban.
A magyar kormány már korábban is egyértelművé tette, hogy kulcskérdés számára a kkv-k fejlődési képességének, innovációs és digitális teljesítményének erősítése: a 2030-ig szóló, új kkv-stratégia egyik pillére is ez a téma. De mit is jelent az innovációs és digitalizációs korszakváltás a magyar vállalkozói szféra számára?
71 százalék nem foglalkozik az innovációval
A KSH adatai szerint a magyar vállalkozások 71 százaléka egyáltalán nem végez innovációs tevékenységet. Pedig az innováció nem elsősorban pályázat vagy támogatási forrás kérdése, hanem szemléletmód: változás- és megoldásorientált filozófia. Vagyis a fejlődni kívánó cégek mindennapjainak szerves része.
Legyen szó akár emberi és technikai erőforrás-optimalizációról, folyamatok sztenderdizálásáról, versenyképességet és termelékenységet erősíteni hivatott beruházásokról vagy éppen a munkavállalók képzettségi szintjének fejlesztéséről, az innováció számos formában valósulhat meg egy vállalkozás életében. Új technológiák alkalmazása, új eszközök, gépek beszerzése, digitális átalakulás nélkül hosszú távon egyetlen vállalat sem lesz sikeres a 21. században.
Éppen ezért mondhatjuk: egy kkv számára az innovatív gondolkodásmód a lehető legjobb befektetés. A folyamatos megújulással, fejlesztésekkel, változáskezeléssel elérhető előnyök a sikeres vállalatépítés pillérei. Napjainkban ugyanis a kis-és középvállalkozás kifejezés már nem kell, hogy a konzervatív, az újításokhoz visszafogottan viszonyuló cég szinonimája legyen. Éppen ellenkezőleg: méretüknél, reakcióidejüknél fogva gyorsabban is képesek a megújulásra a kkv-k, mint a nagyobb vállalkozások.
Segít a Mentorprogram!
Az innováció tehát legnagyobb részben szemlélet kérdése. Ebben is támogatja a hazai vállalkozásokat a magyar kormány kkv-stratégiájának egyik zászlóshajó-projektje, az Országos Vállalkozói Mentorprogram, amelyet a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a SEED Alapítvány konzorciuma valósít meg.
Az Országos Vállalkozói Mentorprogram egyik kiemelt célja, hogy e szemléletváltás elősegítésével támogassa a hazai kkv-kat abban, hogy lépést tartassanak a nagyvállalatok fejlődésével. Az ehhez elengedhetetlen információkat mentoraink és tájékoztató anyagaink segítségével tesszük elérhetővé. Programjaink révén a kkv-k segítséget kapnak a piaci trendek feltérképezéséhez és követéséhez, a folyamatos fejlesztéshez, a digitalizáció és az innovatív megoldások naprakész alkalmazásához.