Több mint 12 ezer magyar vállalkozás áll generációváltás előtt
2020.09.24.
A rendszerváltás utáni években Magyarországon több ezer vállalkozás indult el közel egy időben, főképp az akkori harmincasok, negyvenesek vágtak bele ebbe az új és izgalmas lehetőségbe. E korosztály napjainkra elérte a nyugdíjas kort: a családi vállalkozások vezetőinek átlagéletkora hazánkban jelenleg 68,5 év – vagyis az egyre idősödő cégvezetés és a generációváltás kérdése az egyik legnagyobb kihívása a kkv-szektor következő évtizedének.
Nem véletlen, hogy a magyar kormány 2030-ig szóló, új kkv-stratégiájának egyik alappillérévé vált a generációváltás kérdése. Amint a stratégia megállapítja: a legalább 100 millió forint éves árbevétel feletti magyarországi cégek több mint felét érinti a generációváltás az elkövetkezendő 10 éven belül – egészen pontosan 12 ezer vállalkozást. 39 százalékuk máris generációváltó szakaszban van. A Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) Budapest LAB 2017 nyarán elindított kutatási programja szerint pedig azon többgenerációs családi vállalkozások száma, ahol az utódlás már lezajlott, csupán 2800-ra tehető.
Rendkívüli kihívás
A generációváltás rendkívüli kihívás egy családi vállalkozás életében. Hogy mekkora is pontosan, azt érzékeltetik az európai adatok: jellemzően csak minden 3. családi vállalkozásnál sikeres az első generációváltás. Mindössze a vállalkozások 13 százaléka éri meg a harmadik generációs szakaszt és csupán 3 százalékuk jut el a negyedik generációig.
Miért ilyen komoly kihívás a generációváltás? Mert a legtöbb esetben a kkv menedzsmentje és a tulajdonosi köre szorosan összefonódik, jellemzően teljesen megegyezik. Az alapító-tulajdonos rendelkezik az évek-évtizedek során kiépített kapcsolatrendszerrel és bizalmi tőkével a partnerek felé és birtokában van a cég irányításához szükséges tapasztalatnak és tudásnak.
A generációváltás tanulható
A sikeres generációváltás ezért hosszútávú stratégiai és pénzügyi tervezést igényel, amihez komplex jogi és pénzügyi szolgáltatás(oka)t kell igénybe vennie az érintett cégeknek, az átadást megelőzően a vállalkozás folyamatainak átvilágítására és átfogó rendezésére is szükség lehet. A magyar kormány kkv-stratégiája szerint az állam úgy tudja segíteni az érintett vállalkozásokat, hogy fejleszti a támogató jogi és üzleti szolgáltatások piacát, stimulálja a stratégiai tervezést és megkönnyíti magát a tranzakciót. Az átvételkor az egyik legjellemzőbb akadály, hogy tőkehiányos az a személy vagy vállalkozás, amely a céget át kívánja venni. Ezt a problémát célzott befektetőkereséssel, valamint hitel- vagy tőkeprogram bevezetésével lehet orvosolni. Mindezeket ki kell, hogy egészítsék a célcsoport körében végzett figyelemfelkeltő és szemléletformáló tevékenységek is.
A generációváltás mikéntje ugyanis tanulható! Ez a kulcsa annak, hogy folyamatosan fejlődhessen vállalkozásod. Ebben segít számodra a magyar kormány kkv-stratégiájának egyik zászlóshajó intézkedése, az Országos Vállalkozói Mentorprogram is, amelyet a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a SEED Alapítvány konzorciuma valósít meg.