Külpiacra lépés: a növekedés záloga
2020.10.12.
A kis- és középvállalkozások számára az export bővülése számottevő növekedési potenciált eredményez és innovációra ösztönöz. A magyar vállalkozásoknak ezért kiemelten fontos cél az exportteljesítmény fenntartása és új külpiacok megszerzése. Az Országos Vállalkozói Mentorprogram a külpiacra lépést fontolgatók számára is szakmai mentorálást nyújt.
A globális gazdasági növekedés 90 százaléka napjainkban az Európai Unión kívül generálódik. Ezért a legtöbb vállalkozás számára a prosperitás kulcsa a külpiacra lépés, még a jelenlegi világgazdasági körülmények közepette is.
109 milliárd euró
Magyarország tavaly érte el minden idők legnagyobb exportteljesítményét, 109 milliárd eurót. A magyar GDP és az export aránya 85 százalék, ami a hatodik legmagasabb érték az Európai Unióban. Hazánk a 34. legnagyobb exportteljesítménnyel bíró ország a világon – ismertette a főbb külpiaci adatokat Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a napokban.
A miniszter hangsúlyozta: a világjárvány közepén is az a cél, hogy a magyar gazdaság eredményeit megvédjék, ennek egyik legfontosabb záloga az exportteljesítmény fenntartása és új külpiacok megszerzése.
Szakmai mentorálás
A magyar kkv-k számára ezen a területen még jelentős potenciál rejlik. Hazánkban a kkv-szektor ugyanis csupán a külkereskedelem 20 százalékát adja, holott az export az egész magyar gazdaság fontos motorja. Ezért a vállalkozások és az állam közös érdeke a külpiacra lépés segítése, támogatása. Az exportáló cégek számos pályázati forrást és tájékoztató kiadványt érhetnek el. Az Országos Vállalkozói Mentorprogram egyik kiemelt célja is az, hogy a külpiacra lépést fontolgatók számára szakmai mentorálást nyújtson.
Az export területén 43 tapasztalt külpiaci mentorcég vállalt mentorálást programunkban: a mentoráltak tanulhatnak többek között a Tungsram Kft., a Hajdu Zrt., a Naturtex Kft., a Kürt Zrt., a Videoton Zrt. vagy a Neuzer Kft. szakértő vezetőitől.
Exportfejlesztési stratégia készül
Kik az Országos Vállalkozói Mentorprogram mentoráltjai? Olyan magyar tulajdonú kis-és középvállalkozások, amelyek közvetlenül beszállítóvá válás, külpiacra lépés előtt állnak, vagy beszállítói, külpiaci részesedésüket kívánják növelni. Ők egy tapasztalt mentorral rövidebb idő alatt juthatnak el a kitűzött célig. A mentor – tapasztalatai révén – irányt mutat, jelzi a hiányosságokat, gyakorlati tapasztalaton alapuló megoldásokat javasol, motivál.
A növekedés gátja ugyanis sok esetben az információhiány. Megalapozott külpiaci stratégia és az adott piac beható ismerete nélkül például szinte lehetetlen sikert elérni. Ugyanilyen fontos, hogy ismerjük a helyi fogyasztókat és kulturális sajátosságokat, valamint, hogy megfelelően pozícionáljuk és építsük márkánkat. Ezeket a szempontokat is alaposan feltérképezi a mentorálási folyamat. Mentoraink segítségével a program résztvevői egyéni exportfejlesztési stratégiát készíthetnek és elnyerhetik a Tudatos Exportáló címet is.