Pénzügyi szemléletformálás: az exporthitel szerepe
2020.12.03.
A külpiacra lépés az egész magyar gazdaság egyik motorja. A termék gyártását és külpiacra juttatását azonban a legtöbb esetben nem tudja önerőből finanszírozni egy vállalkozás. Ilyen esetekben az exporthitel jelent megoldást. Milyen formái, konstrukciói léteznek? Az Országos Vállalkozói Mentorprogram segít ebben a kérdésben is jó döntést hozni!
A Külgazdasági és Külügyminisztérium adatai szerint Magyarország tavaly érte el minden idők legjobb exportteljesítményét, 109 milliárd eurót. Hazánk a 34. legnagyobb exportteljesítménnyel bíró országgá vált a világon. A külpiacra lépés tehát az egész magyar gazdaság fontos motorja: a magyar kis- és középvállalkozások számára az export bővülése számottevő növekedési potenciált jelent.
Szakmai mentorálás és pénzügyi szemléletformálás
Ezért a vállalkozások és az állam közös érdeke a külpiacra lépés támogatása. A magyar kormány kkv-stratégiájának egyik zászlóshajó intézkedése, az Országos Vállalkozói Mentorprogram egyik kiemelt célja is az, hogy a külpiacra lépést fontolgatók számára segítséget nyújtson – a szakmai mentorálás és a pénzügyi szemléletformálás eszközeivel egyaránt. Projektünk utóbbi, hamarosan induló eleme a Magyarországon rendelkezésre álló legjobb online tananyagot biztosítja majd a kkv-k részére, valamint naprakész információkat ad az elérhető hitelkonstrukciókról is.
A legtöbb esetben ugyanis a belföldi termékek külföldi piacokra juttatása nem oldható meg önerőből. A termék gyártását és a célországba szállítását egyaránt finanszírozni kell. Amennyiben egy magyar kkv-nak exportőrlehetősége van, de nem rendelkezik elegendő forrással a teljesítéshez, az exporthitel jelentheti a megoldást.
Exporthitelek
Az exporthitelnek számos formája és konstrukciója elérhető. Szállítói és vevői hitel például egyaránt létezik – előbbi a gyártónál, utóbbi a felvásárlónál hidalja át azt az időszakot, míg megtérül a kiadása az áruk eladásából. A gyártó számára az is jelentős fejtörést okozhat, ha a vásárló halasztott fizetéssel akár 90-180 napra tágítja a fizetési határidőt. Ezt az időszakot is át lehet hidalni különféle banki konstrukciókkal. Vannak olyan vállalkozások is természetesen, amelyek már a következő lépcsőnél járnak, és az értékesített áru volumenét növelnék – számukra az exportkapacitás-bővítési hitelek jelentenek megoldást.
A magyar exportáló cégek számos pályázati forrást és tájékoztató kiadványt érhetnek el. Az Országos Vállalkozói Mentorprogram szakmai mentorálás projektje mind az exportpiacra lépéshez szükséges külpiaci stratégia elkészítésében, mind az adott célország beható megismerésében segítséget nyújt. Pénzügyi szemléletformálás projektünk pedig a tudatos pénzügyi döntésekhez ad muníciót. Egy megfelelő finanszírozási döntés, egy jól kiválasztott finanszírozási eszköz bevonása ugyanis megalapozza egy vállalkozás hosszútávú gazdasági növekedését.