LEGYEN A TERMÉK AZ ADOTT PIACON VERSENYKÉPES, MIND MINŐSÉGBEN, MIND ÁRBAN!
2021.02.11.
A Tutti Élelmiszeripari Kft. az Országos Vállalkozói Mentorprogram Győr-Moson-Sopron megyei külpiaci mentora. A jelenleg is 100%-ban magyar tulajdonban lévő céget Prohászka Ottó vezetésével négy magánszemély alapította 1986-ban. A vállalkozás gyakorlatilag a semmiből indult és mára közepes méretű társasággá nőtt; megtalálta helyét a belföldi és külhoni piacokon egyaránt. A cég szabadalmaztatott fagylaltpor gyártással kezdte tevékenységét és a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően más élelmiszeripari területeket is sikerült meghódítaniuk. A társaság alapító-tulajdonosával, Prohászka Ottóval beszélgettünk.
Hogyan érzik magukat az Országos Vállalkozói Mentorprogramban, mint exportfejlesztési mentor?
Nagy örömmel veszünk részt, őszintén valljuk, hogy több évtizedes tapasztalatokat kár lenne veszni hagyni. A kilencvenes években nem voltak ilyen lehetőségek -- emlékszem, hogy mennyi hiba, milyen sok veszteség árán tanultuk meg, mit, hogyan kell csinálni.
Milyen tapasztalatokkal gazdagodott az eddigi alkalmak során?
A mentoráltak igen érdeklődőek, nagyon szeretnének eredményesen exportálni, többségük már több elméleti oktatáson van túl - de azzal kapcsolatban, hogy a gyakorlatban ez a cégüknél hogyan működhet, nagyon bizonytalanok, nem ritka a téves elképzelés. Ezen igyekszünk segíteni, és jó irányba terelni a vállalkozásokat.
Győrben az első külpiaci workshop témája a piackutatás, cégelemzés volt. Mit emelne ki e témakörből a mentorált vállalkozások számára?
A tulajdonos saját termékével, szolgáltatásával kapcsolatban gyakran elfogult, tévesen ítéli meg a lehetséges célpiacot, néha még a termék exportképességét is. A célpiac alapos ismerete, specifikusságának kiismerése alapvető követelmény, ez pedig nem kevés munkát igényel. Gyakran hiányzik a cégek szakmai infrastruktúrája, a magas szintű nyelvismeret, melyek szükséges feltételek.
Milyen elvárásai vannak a mentorált vállalkozásokkal szemben, és mik a javaslatai a jövőre nézve?
A program hatékonyságáról még korai lenne véleményt mondani, de a mentoráltak fokozott érdeklődése biztató. Nem hiszem, hogy rövid távon rögtön konkrét export-eredményeket kellene látni, mivel a cégek többségének még sok feladata van a hatékony, sikeres exportálás feltételeinek megteremtésében. Először is, meg kell találni a módját, hogyan legyen a termék az adott piacon valóban versenyképes, mind minőségben, mind árban. Ehhez pedig sok időt veszi igénybe a hatékony piackutatás, és a szükséges infrastruktúra kiépítése.
Köszönjük Önöknek, hogy tevékenyen részt vesznek a mentorprogramban!