Csak a változás örök – ezért tudnunk kell azt is jól menedzselni
2021.03.15.
Ha a cég aktuális stratégiája többé nem alkalmas a piac és/vagy a világ változásainak megfelelő kezelésére, akkor válságba kerül. Ilyen esetekben újra kell gondolni a vállalkozás stratégiáját, értékelni kell a folyamatokat, és azokban olyan változásokat kell végrehajtani, melyek újra lehetővé teszik a környezet kihívásaira való hatékony és hatásos válaszadást. A szervezet céljainak, folyamatainak, technológiáinak átalakulásával, átalakításával foglalkozik a változásmenedzsment. A változáskezelés célja a változás végrehajtása, a változás ellenőrzése, és az embereknek a változásokhoz való alkalmazkodását segítő stratégiák kidolgozása és végrehajtása. Hogyan kezdjünk neki ennek a folyamatnak?
Mivel a legtöbb változás egy folyamat, termék vagy eredmény javítása érdekében történik, kritikus szempont a fókuszpontok azonosítása és a célok tisztázása. Ez magában foglalja az erőforrások és az egyének azonosítását is, ami megkönnyíti a folyamatot és összpontosítja az erőfeszítéseket. A jelenlegi helyzet azonosítását követi a változtatás tervének elkészítése, mely egyértelmű lépéseket, mérhető célokat, ösztönzőket határoz meg, mérésekkel és elemzésekkel.
Az erőforrások biztosítása és az adatok értékelése mellet az átlátható és nyílt kommunikáció a folyamat során kritikus elem minden változásmódszertanban, jobban láthatóak a sikerek és a mérföldkövek. Az ellenállás veszélyeztetheti a projekt sikerét, ezért figyelemmel kísérése és kezelése a változáskezelés sztenderd része. És fordítva is: amikor egy változást kezelünk, fontos elismerni a résztvevő csapatok és egyének sikerét. Ez elősegíti mind a változáskezelési folyamat, mind pedig a változás elfogadását. Az utolsó lépés az ellenőrzés és a folyamatos fejlesztés, hiszen a gyakorlati alkalmazás során felmerülhetnek előre nem látott problémák, hibák, további optimalizálási lehetőségek
A változásmenedzsmentben kardinális szerepe van a vezetőknek, a szervezeti kultúrának. Vezetőként már a kezdetektől fogva azonosulnunk kell az új magatartásformával, mivel az alkalmazottak úgy gondolják, hogy valódi változás csak akkor következik be, ha látják, hogy ez a vállalat szervezeti hierarchiájának csúcsán történik. Az operatív szintű alkalmazottak komoly hatással lehetnek a változás sikerességére, bennük merülhetnek fel azon technikai és logisztikai kérdések, akik azonosíthatják a potenciális hibákat, ők érzékelik elsőként az ügyfelek reagálását a változásokra. Minél többfajta kommunikációt alkalmazunk, azok annál hatékonyabbak lesznek. A szervezetnek végül tudnia kell mérni és elemezni sikerét, mielőtt tovább lép.
Az Országos Vállalkozói Mentorprogram pénzügyi szemléletformálási projektje segítségével további versenyképes ismereteket és tudást szerezhet, melyekkel hozzájárulhat vállalkozása fejlődéséhez. További információért keresse honlapunkat: www.vallalkozztudatosan.hu, illetve Huszár Tamás kollégánkat a huszar.tamas@mkik.hu email-címen.