CÉL NÉLKÜL NINCS SEM TELJESÍTMÉNY, SEM KREATIVITÁS!
2021.04.01.
A Csongrád-Csanád megyében mentori feladatokat vállaló SolvElectric Technologies Kft. ügyvezetője, Kaszás Anikó minden külpiacra igyekvő mentoráltat arra buzdít, készítsen részletes tervet, hogy egyértelműen meghatározott céljai legyenek a jövőre nézve. A mentor szerint a mentorprogram legnagyobb előnye a kérdezés lehetőségében rejlik: most van lehetőség közvetlen gyakorlati tanácsot kérni a mentoroktól és a szakértőktől, ez pedig átsegítheti a vállalatokat a kezdeti nehézségeken.
Hogyan érzi magát az Országos Vállalkozói Mentorprogram külpiaci mentorvállalati képviselőjeként?
K.A.: Nagyon nagy megtiszteltetés egy ilyen programban részt venni, jól érzem magam mentorként. Örülök, hogy segíthetek a vállalkozásoknak abban, hogy ne kövessék el azokat a hibákat, amiket én is szívesen kihagytam volna, ha lett volna mentorom. A vállalkozásomnak erre nem volt lehetősége, mert mi még az EU-belépés előtt kezdtük meg exporttevékenységünket, a jó kis vámeljárásokkal és vámjegyzékekkel nehezített pályán.
Milyen tapasztalatokkal gazdagodott a már lezajlott alkalmak során, általános értelemben?
K.A.: Jónak tartom ezt a programot, mert, ahogy mondani szoktuk, a „szomszéd rétje mindig zöldebb.” Amíg nem kezdjük meg az exporttevékenységet és csak másoknál látjuk az ebből származó bevételt, minden egyszerűnek tűnik. Amikor viszont belevágunk, akkor szembesülünk a számtalan buktatóval. Nagyon örülök, hogy ezekre a várható nehézségekre még a programban fel tudjuk készíteni a mentoráltakat. Az előadásokat jómagam is élvezettel hallgatom, mert minden egyes alkalommal én is tanulok valami újat. Különösen tetszik, hogy a témák gyakorlati oldalával foglalkozunk. Nem csak azokra a kérdésekre kapunk választ az előadások során, hogy mit kell tennünk, hanem arra is, hogyan tegyük ezt. Mi, mentorok, ezt egészítjük ki saját tapasztalati tőkénkkel. Ezért a teljes csapatot - a mentoráltakat és a mentorokat is - nagyon motiváltnak látom ebben a programban.
A legutóbbi Csongrád megyei workshop témája az exportstratégia volt. Ha néhány mondatban kellene összefoglalnia, Ön mint a téma szakértője mit emelne ki a mentorált vállalkozások számára: miért fontos ez a terület, hogyan segítheti őket abban, hogy sikeresek legyenek exportőrként?
K.A.: Személy szerint nagyon fontosnak tartom a terveket és a stratégiát is. Nagyon fontos, hogy egy vállalkozás őszintén kiértékelje az éves munkáját és legyenek céljai. A kiértékelés azért szükséges, mert legtöbbet a kudarcokból tanulunk, a terveket pedig azért kell meghatározni, mert cél nélkül nincs sem teljesítmény, sem kreativitás. Azért nem használtam az elején az „export” szót, mert ha mindez igaz a cégek belföldi tevékenységére, akkor kiemelten igaz a külpiaci tevékenységére. Mentoráltjaimon azt látom, hogy ezek fontosságával nem igazán voltak tisztában a program legelején, most viszont már pontosan tudják: a tervezésnek és az exportstratégiának kiemelt jelentősége van, ezért nagyon komolyan foglalkoznak ezzel a témával. Hiszen egy jól átgondolt exportterv mellett egy részletesen kidolgozott exportstratégia megkönnyíti az új piacra lépést, és segíti azt eredményes megvalósítást. Ha jól végeztük el a „házi feladatot”, akkor nagyon kevés lesz a váratlan kiadás, vagy olyan probléma, amivel nem számoltunk a külpiacra lépés megtervezése során.
Milyen elvárásai vannak a mentorált vállalkozásokkal szemben, és mik a javaslatai a jövőre nézve?
K.A.: A mentoráltjaimal együtt azt szeretném elérni, hogy a program végére mindenkinek elkészüljön egy olyan, fejlődést segítő exportterve és exportstratégiája, melyet később önállóan meg tud valósítani, és eredményesen támogatja a külföldi piacra lépéskor. Ehhez arra van szükség, hogy az elméleti tudás mellett annyi gyakorlati tudást adjak át nekik, hogy a továbbiakban bármikor, mentor nélkül is meg tudják tervezni egy-egy új piacra lépésüket. Ezért minden résztvevőt arra buzdítok, hogy kérdezzen, kérdezzen, mert most van, aki mellettük áll és átsegíti őket a kezdeti nehézségeken. Ezt érdemes kihasználni és ez a program legnagyobb előnye is: gyakorlati tudással kiegészítve nyújt segítséget. Minden fejlődni vágyó vállalkozásnak előbb vagy utóbb ki kell lépnie a nemzetközi piactérre. Nagyon fontos, hogy ezt felkészülten tegye meg. Én arra biztatok mindenkit, hogy vegyen igénybe minden segítséget, ami csak rendelkezésére áll, mert azok a vállalkozások, akik folyamatosan tanulnak és követik a piaci trendeket, mindig versenyelőnyben lesznek a többiekkel szemben!