MI A MUNKAVÁLLALÓK MEGTARTÁSÁNAK KULCSA?
2021.04.12.
A munkaerőpiacon nem számít újdonságnak, hogy a tehetséges és motivált munkavállalókat egyre nehezebb nem csupán megtalálni és alkalmazni, hanem később megtartani is. A munkavállalók igényei folyamatosan változnak, így a HR-szakembereknek is rendszeresen új stratégiákat kell alkalmazniuk ahhoz, hogy a megfelelő munkavállalókat felkutassák és meg is tartsák szervezetük számára. A HR-stratégia feladata lényegében, hogy értékteremtő munkahelyeket hozzon létre, ahol az emberek szívesen dolgoznak és motiváltak maradnak.
Minden vállalkozás életében kulcsfontosságú, hogy ne csak megszerezze a megfelelő szakembereket, hanem motiválni és hosszú távon megtartani is képes legyen őket. A munkavállalók megtartásának kulcsa az elköteleződés felépítése, melynek eleme a dolgozói elégedettség és a megfelelő szintű motiváció. A motiváció és az ösztönzés a vállalatok fejlődése és túlélése szempontjából kifejezetten fontos, a fluktuációs mutatók csökkentése ezáltal hosszú távon közös érdek a munkavállalókkal. Mind az elégedettség, mind pedig a motiváció kialakítása és fenntartása elsősorban az adott vállalat, illetve a vezetők felelőssége.
Amennyiben a motiváció hosszú távú fenntartása a cél, úgy sokkal inkább személyre szabott megoldásokban célszerű gondolkodni. Az emberi szükségletek leghíresebb elméletét Abraham Maslow dolgozta ki, aki a szükségleteket két csoportba sorolja. Az alapszükségletekbe a táblázat első három szintje tartozik, amit ő alacsonyabb rendű szükségleteknek nevez. A magasabb rendű szükségletek közé a megbecsülés, az elismerés és az önmegvalósítás szintjét sorolta. Nézzük, hogy a különböző szinteken milyen ösztönző eszköz állnak a munkaadók rendelkezésére:
Munkáltatói márka stratégia – mi tesz igazán vonzóvá egy munkaadót?
A munkaerőpiacon a mikro- és kisvállalatok sok esetben versenyhátrányban vannak a multinacionális társaságokkal szemben. Éppen ezért nagy figyelmet kell szentelniük annak, hogy miként jelenik meg a cégünk a leendő munkavállalók szemében.
A társaságról kialakult képet:
- a vonzó, látható munkáltatói márka (employer branding), és
- egy meglévő és leendő munkavállalók felé közvetített pozitív munkáltatói értékígéret (employee value proposition) alakítja ki.
Az értékígéret a munkáltatói márkánál őszintébben és részletesebben mutatja be az alábbi öt fő területen, hogy mit ajánlunk a leendő munkavállalóknak, és hogy miért érdemes választani:
- Munkavállalói juttatások
- Karrier- és fejlődési lehetőségek
- Munka minősége
- Kollégák
- Céges kultúra, környezet
Bővebb információkért ajánljuk figyelmébe a hamarosan induló Pénzügyi Szemléletformálási Programot, amelynek emberi erőforrás-menedzsmenttel foglalkozó modulja segít eligazodni az aktuális HR-trendekben, hasznos ismeretekkel és tapasztalatokkal járul hozzá egy hatékony stratégia kialakításához. Előregisztráció a huszar.tamas@mkik.hu email címen lehetséges.