A SIKERES VÁLLALKOZÁS JÓ VEZETŐKKEL KEZDŐDIK
2021.04.19.
A tavalyi év számos kihívás elé állította a sikeres vállalatokat is. Az újragondolás, a változtatás, a rugalmasság és az alkalmazkodás kulcsfontosságú tényezővé vált az utóbbi időben, hiszen a koronavírus egy olyan világválságot generált, melyet kisebb és nagyobb vállalkozások egyaránt megéreztek. Mindenkor igaz, de ezekben az extrém helyzetekben különösen: a vezetésen rengeteg múlik válság idején, hiszen ők a cég jelenének és jövőjének meghatározó szereplői, iránymutatói.
Milyen vezetői szerepeket ismerünk?
John Kotter kétféle vezetői szerepet különböztet meg, a leader- és a menedzser-szerepet. A leadershipet és a menedzsmentet a magyar nyelvben általában vezetésként fordítjuk, a menedzsert és a leadert pedig vezetőnek, pedig a nemzetközi terminológiában jelentős különbség van a két fogalom és szerep között. Egy jó leader a változásokra koncentrál, biztosítja a külső környezethez való alkalmazkodást, és ezáltal lesz eredményes. A menedzser-szerepben tevékenykedő vezető a vállalat összetettségével küzd meg, a belső hatékonyság javításával teszi eredményesebbé a szervezetet.
A leader- vagy vezetői szerep jellemzői - „A jó dolgokat teszi”
Ennek a szerepkörnek középpontjában a változás áll, és az emberek vezetése: egy leader hosszú távon gondolkodik, víziók vezérlik, és személyes karizmáját használva vezet csoportokat, a szívre és lélekre hat, ezzel támogatja a döntéseket. Szenvedélyes, proaktív és haladó vezetési stílust képvisel.
A menedzser-szerep jellemzői - „Jól teszi a dolgát”
Fókuszában a stabilitás áll, és ehhez mérten irányítja a beosztottakat. Rövid távon gondolkodik és célokat tűz ki, döntéseit a formális hatalom által hozza meg, mindeközben az emberek gondolkodására van hatással. A menedzser irányítása jellemzően reaktív, és rábeszéléssel győzi meg a beosztottakat.
Egy kulcstényező: az együttműködés
Az elmúlt hónapok is rávilágítottak, hogy az együttműködés milyen alapvető fontosságú a munkahelyeken, válsághelyzetben pedig különösen fontos, hogy csapatként dolgozzanak és gondolkodjanak a dolgozók. Akár az irodában, akár az online térben, a hatékony munka egyik pillére az egységben gondolkodás. Vezetőként a motiválás, az együttműködés bátorítása is feladat, hiszen a jó csapatban dolgozó személyek lelkesedése és elkötelezettsége nagyobb mértékű. Azok az emberek, akiknek nem egyszerűen csak kollégáik, de barátaik is vannak a munkahelyükön, sokszorosan motiváltabbak a munkájuk során. A munkahelyi vezetővel való kapcsolat meghatározza, hogy valaki milyen hosszú távon tervez a munkahelyével. Sokszor mondják, hogy az ember nem egy munkát, hanem egy vezetőt hagy ott, amikor a távozás mellett dönt.
Melyek a hatékony együttműködés alapjai?
- Egyértelmű elvárások: a célok ismerete és megértése minden munkavállaló esetében szükséges
- Környezeti összefüggés: fontos, hogy mindenki tudja, hogy miért van a csapatban, hogy mi a feladata, és az adott tevékenység hogyan járul hozzá a saját egyéni és a szervezeti célok eléréséhez
- Elkötelezettség: a csapat minden tagja szívvel-lélekkel dolgozzon a közös cél elérése érdekében
- Kompetencia: a megfelelő ember kijelölése a megfelelő feladatra
- Alapszabályok kialakítása: a célok eléréséhez vezető stratégia közös kialakítása, eredmények, határidők, ellenőrzési módszerek, felelősségi körök pontos meghatározása, tisztázása
- Kommunikáció: világos és egyértelmű kommunikáció, folyamatos és hatékony visszajelzés, nyílt és őszinte megbeszélések, szükség esetén megfelelő konfliktuskezelés
- Koordináció: fontos, hogy a csapatnak legyen egy vezetője, aki projektszemléletű vezetési stílussal tudja segíteni a tagokat a célok megvalósításában
Napjainkban érezzük csak igazán, hogy a fenti tényezők milyen fontosak, hiszen jelen helyzetben a csapat sokszor több helyről dolgozik, akár más-más időbeosztásban. Ilyen esetekben a vezető szerepe felértékelődik, hiszen a bizalmat, elkötelezettséget fenntartva, világos elvárásokkal kell csapatát irányítania.
Ha kíváncsi rá, hogyan lehet ezeket a folyamatokat vezetőként jól irányítani, ajánljuk figyelmébe a hamarosan induló Pénzügyi és Vállalkozói Szemléletformálás programot, mely a tudatos finanszírozási döntésekhez szükséges tudásanyag átadása mellett versenyképes vállalkozói ismeretek biztosításával és szakértői konzultációkkal járul hozzá a magyar kis- és középvállalkozások fejlődéséhez. Előregisztráció a huszar.tamas@mkik.hu email címen lehetséges.