HOGYAN LESZ IGAZÁN HATÉKONY EGY MEGBESZÉLÉS?
2021.05.20.
A pandémiás helyzet alatt a legtöbb vállalkozásnál a belső és külső megbeszélések is az online térbe kerültek át, így még inkább felértékelődött az értekezletek és megbeszélések eredményességének szerepe. Van néhány szabály, amelyek betartásával sokat tehetünk azért, hogy a találkozók az elvárásainknak megfelelően alakuljanak.
A megbeszélés a beszélgetés, társalgás egy olyan formája, melynek előre meghatározott, konkrét célja van. Ez lehet egy-egy kérdés tisztázása, közös vélemény kialakítása, vagy egy fontos döntés meghozatala.
A hatékony megbeszélés alapvető szabályai:
- A megbeszélés elején foglaljuk össze a megbeszélés célját, menetét, idejét, és a megbeszélés során ehhez tartsuk is magunkat.
- A megbeszélés során törekedjünk az érthető és udvarias, azaz asszertív kommunikációra, legyünk határozottak, érveljünk hatásosan.
- A megbeszélés végén összegezzük az elhangzottakat, értékeljük a cél elérését, ha szükséges, majd foglaljuk össze a további teendőket, és mindezeket dokumentáljuk.
A tárgyalás olyan folyamat, amelyben két vagy több fél azon dolgozik, hogy egy vagy több kérdésben kölcsönösen elfogadható megoldást találjanak, különböző befolyásolási, meggyőzési technikák alkalmazásának segítsége mellett.
Tárgyalás lépései:
Mi segítheti elő a fenti folyamatot?
A tárgyalási folyamatok sokszor elhúzódnak, és többletterhet rónak a szervezetre, annak mindennapi működésére. A döntési folyamatok jóval gyorsabban zajlanak le a reziliensebb szervezetekben, ahol a tagok könnyebben állnak elő kreatív megoldásokkal, és a negatív hatásokat is jobban fel tudják dolgozni. A reziliencia (rugalmasság) azt a készséget és képességet mutatja meg, ahogy megbirkózunk a stresszel, a változással, a kétségbeeséssel, a csalódással és a félelemmel. Összességében az ilyen környezet hatékonyabb és eredményesebb csoportmunkát tesz lehetővé. Mindemellett érdemes tisztában lennünk a különböző tárgyalási típusokkal és stílusokkal, így tisztábban látjuk a folyamatok lehetséges eredményeit. A tárgyalásoknak alapvetően két fő típusa van: a disztributív vagy versengő tárgyalások, ahol az egyik fél nyer, a másik veszít; illetve az integratív vagy együttműködő, problémamegoldó tárgyalások.
Tárgyalási stílusok
„Puha” tárgyalási stílus
- cél a megegyezés, a kompromisszum megtalálása
- engedékenység, alkalmazkodás jellemzi
- a középpontban a kapcsolat és annak megőrzése áll
„Kemény” tárgyalási stílus
- cél a partner legyőzése
- nem hajlandó a számára kedvező és egyetlen megoldást jelentő szituációból kimozdulni
- a középpontban nem a kapcsolat áll, hanem az előnyös megoldás elérése
- gyakori eszköze a megtévesztés, félrevezetés, zsarolás
„Hatékony” tárgyalási stílus
- cél a „win-win” szituáció kialakítása
- „puhák” az emberekkel szemben, de „kemények” a problémával szemben, és a kettőt tudják egymástól függetleníteni
Ha kíváncsi rá, hogyan lehet ezeket a folyamatokat vezetőként jól irányítani, ajánljuk figyelmébe a hamarosan induló Pénzügyi és Vállalkozói Szemléletformálás programot, mely a tudatos finanszírozási döntésekhez szükséges tudásanyag átadása mellett versenyképes vállalkozói ismeretek biztosításával és szakértői konzultációkkal járul hozzá a magyar kis- és középvállalkozások fejlődéséhez. Elő-regisztráció a huszar.tamas@mkik.hu e-mail-címen lehetséges.