PÉNZÜGYI ÉS VÁLLALKOZÓI SZEMLÉLETFORMÁLÁS A GYAKORLATBAN
2021.05.27.
Az elmúlt időszakban igyekeztünk honlapunkon megjeleníteni olyan szakmai tartalmakat, amely a fejlődő vállalkozások számára informatívak lehetnek, útmutatóul szolgálhatnak a vállalkozások napi rutinjában, legyen szó akár vállalatirányítási, akár konkrét gazdasági és pénzügyi kérdésekről
Visszatekintve az elmúlt egy évre, nem meglepő, hogy hamarosan induló programunk fő témái közül a válságmenedzsment a leginkább aktuális kérdéskör ma minden vállalkozás számára. A globális válságokat elhárítani lehetetlen ugyan, de számos olyan proaktív lépést tehet már a kirobbanás előtt egy vállalkozás, ami később segít csökkenteni a krízis okozta veszteségeket. A klasszikus válsághelyzet kezelésének legjobb módja természetesen a megelőzés: lehetőség szerint eleve igyekszünk elkerülni, hogy vállalkozásunk kritikus helyzetbe kerüljön. Ehhez azonban minél korábban fel kell ismernünk a figyelmeztető jeleket, például a fizetési problémáink gyakoriságában, humánerőforrás-gondjaink természetében, vagy éppen ügyfeleink és beszállítóink viselkedésében vagy bankunk hozzáállásában tapasztalható változásokat.
Válságtól függetlenül: bármely jelentős változás menedzselése kulcskérdés versenyképességünk fenntartásában, és még inkább annak növelésében. Céljaink azonosításával kezdődik a változtatás körültekintő megtervezése, és a folyamat levezénylésében döntő szerep hárul a források megfelelő biztosítására csakúgy, mint a változás külső és belső kommunikációjára. Vezetőként olyan szervezeti kultúra kialakítására kell törekednünk, melyben az operatív szintű alkalmazottak is komoly pozitív hatással tudnak lenni.
Vezetői stílusunk természetesen minden döntésünkre, ezáltal vállalkozásunk minden alkotóelemére kihat. A proaktív, leader-típusú, illetve a reaktív, menedzser-típusú vállalatvezetői habitus nem áll élesen szemben egymással, de fő hangsúlyaikban különböznek. Minden vállalkozás – különösen kis- és középvállalkozás – sikerességében döntő szerepet játszik az alkalmazottak hatékony együttműködése, a csapatmunkához való viszonyuk. A cégvezető egyben csapatvezető is: munkatársainak nem csak koordinálása, de motiválása is konstans feladata, mely kihat az alkalmazottak teljesítményére és elkötelezettségére is. Ennek kommunikálása – különös tekintettel a tartósan változó munkakörnyezeti kihívásokra, elsősorban a digitalizációra és a munkaerőpiac változásaira – ma minden vállalatvezető legszükségesebb készségei közé tartozik.
Belső cégvezetői kommunikációnk egyik legfontosabb feladata, hogy minden alkalmazottunk ismerje, és munkája során szem előtt tartsa vállalati stratégiánkat: a cégünk céljaihoz, víziónk megvalósításához vezető utat. Vállalkozásunk egyes részterületei – például a marketing vagy a humánerőforrás – ezen felül saját stratégiával, hosszú távú célokkal rendelkezhetnek. Versenyelőny, elsősorban tartós versenyelőny csak tudatos stratégiaépítéssel érhető el. A stratégiai tervezés további előnyei többek között az erőforrások koncentrálása, illetve a megvalósulás mérhetősége: pontos visszajelzés, mely lehetővé teszi a szükséges módosításokat is.
A Pénzügyi és Vállalkozói Szemléletformálás másik, szintén népszerű témája a vállalkozásokkal kapcsolatos alapvető jogi ismeretekkel foglalkozó tematikus tartalom. Az ismeretanyag jogi modulja bemutatja az üzleti megállapodások, szerződések formai követelményeit; és természetesen a sokat emlegetett GDPR-t, a személyes adatok védelmének uniós szabályozását, és hogy mit kell tennünk, hogy rendelkezéseinek megfeleljünk.
A releváns jogi keretek ismerete és alkalmazása humánerőforrás-menedzsmentünk számára is rendkívül fontos, hiszen a dolgozóval kötött, jól megírt, egyértelmű és pontos munkaszerződés védi a munkáltató és a munkavállaló érdekeit is, csökkenti a potenciális problémák számát, hozzájárul a munkatársak motiválásához és lojalitásának fenntartásához, végső soron pedig az értékteremtő munkahelyek létrehozásához és fenntartásához. HR-stratégiánk hosszú távon alakítja a munkáltatói márkánkról kialakult képet, melynek a munkavállaló anyagi juttatásai csak egy, és még csak nem is a legfontosabb szeletét adják.
A pénzügyi szemléletformálás egyik központi témája a kis- és középvállalkozások egyik legfontosabb stratégiai kérdése: korlátozott lehetőségeinkhez mérten mely fejlesztendő területre koncentráljuk beruházásainkat, és hogy mérhetjük fel minél megbízhatóbban az egyes kockázatokat a különféle célterületeken? Számos gyakorlatias módszer áll a rendelkezésünkre, melyek alapos megismerésével és rendszeres alkalmazásával igen nagy mértékben pontosíthatjuk a különféle beruházási alternatívák előnyeit és hátrányait.
A fentiekből is láthatjuk, hogy vállalkozásunk folyamatos fejlesztéséhez számos modern hatékonyságnövelő eszköz áll rendelkezésünkre, melyek megismeréséhez és elsajátításához a Pénzügyi és Vállalkozói Személetformálás programja hathatós és könnyen hozzáférhető segítséget nyújt. A fent részletezett témákon felül a program keretében szó lesz a digitalizáció egyes üzleti aspektusairól, mint például az online számlázás, elektronikus számla, integrált pénzügyi rendszerek (szinkronizált számlázás, bérszámfejtés, bank, könyvelés, adózás etc.), illetve az ügyfélkapcsolati és beszállítói rendszerek.
Az Országos Vállalkozói Mentorprogram a hazai kis- és középvállalkozások fejlődését szolgálja releváns szakmai információkkal, naprakész tudásbázissal, és professzionális konzultációs lehetőségekkel. Éljen a lehetőséggel, legyen részese Ön is számos magyar vállalkozó közös sikerének, jelentkezzen a térítésmentesen igénybe vehető Pénzügyi és Vállalkozói Szemléletformálás programjára még ma!
Érdeklődés és elő-regisztráció: huszar.tamas@mkik.hu