TERMÉK ÉS MARKETING KAPCSOLATA
2021.06.14.
A termék és marketing kifejezések minden vállalkozó számára ismerősen csengenek. De hogyan és miért éri meg kiemelt figyelmet szentelni e két fogalom kapcsolatának?
A termék a marketingfelfogás szerint olyan fizikai, esztétikai, szimbolikus tulajdonságok összessége, amely a fogyasztó igényeit hivatott kielégíteni. A termékeinket csoportosíthatjuk aszerint, hogy milyen mértékben használódnak el, vagy milyen gyakorisággal használják a fogyasztók, de a beszerzésükre fordított energia mértéke is megkülönbözteti őket.
A termékportfólió-menedzsment célja, hogy beazonosítsuk azokat a szolgáltatásokat vagy szolgáltatás-csoportokat, melyek stratégiai fontosságúak, és melyekre a legnagyobb hangsúlyt kell fektetnünk a beruházások, fejlesztések és kommunikáció során. Ezek meghatározásához azokat a kompetenciákat kell számba vennünk, melyek a vállalkozásunk speciális tudás-, illetve képességbeli, személyi, infrastrukturális, vagy földrajzi adottságaiból következnek, és amelyek a piacon vagy egy adott piaci szegmensben kiemelt pozíciót biztosíthatnak számunkra.
Termékportfólió-elemzéseink során a marketing elemzői, döntéstámogatói funkciót tölt be: adatokat szolgáltat menedzsmentünk számára a piaci trendekről, ügyféligényekről, versenytársakról, és javaslatokat tesz egyes termékek vagy termékvonalak bevezetésére, átalakítására, vagy éppen megszüntetésére. Kidolgozott intézményi és márkastratégiánkkal összhangban kell végeznünk a termékek konkrét pozicionálását.
A márka olyan szimbólumok és alkotóelemek összessége, melynek feladata termékek és szolgáltatások egy meghatározott gyártóval való azonosítása, egyúttal azoknak más termékektől való megkülönböztetése. A márkánkat menedzselnünk kell, rendszeresen felmérni – célunk szerint pedig megőrizni, sőt, emelni – márkánk értékét. A márka építésének és menedzselésének fókuszában gyakran a vizuális identitás áll, de a logónkon és grafikus megjelenéseinken kívül érdemes arra is gondolnunk, hogyan kommunikálunk, milyen a márkánk hangvétele: nem csak az fontos, hogy mint mondunk a vevőinknek, hanem arra is figyelnünk kell, hogy hogyan.
Csatlakozzon a hamarosan induló Pénzügyi és Vállalkozói Személetformálás programhoz, ahol részletesen kidolgozott tudásanyag mellett számos esettanulmány is segít a mindennapi gyakorlatba építeni a vállalatvezetést segítő információkat. Előzetes regisztráció a huszar.tamas@mkik.hu email címen lehetséges.