KRÍZISKOMMUNIKÁCIÓ A GYAKORLATBAN
2021.06.29.

Egy vállalatot érintő válság mindig kellemetlen és sosem szabad lebecsülni a krízishelyzettel kapcsolatos pletykák terjedésének gyorsaságát, romboló hatását, különösen a digitális korban. Ezt megelőzendő, cégünknek időben be kell lépnie a társadalmi diskurzus hálózatába, hogy idő-, és tényszerű, proaktív válságkommunikációval elébe menjen az információhiányból fakadó problémáknak. 

Egy nagyobb vállalkozás esetében érdemes kríziskommunikációs válságstábot kialakítani. Ez a csoport lesz felelős a médiastratégia, a nyilvános nyilatkozatok és a legfontosabb üzenetek kidolgozásáért. A csapat tagjai között kiemelt szerepet visz a szóvivő, aki az előzetesen jóváhagyott üzeneteket a médiahálózatba továbbítja. Kisebb vállalkozások esetében az ügyvezető vagy a tulajdonos tölti be ezt a tisztet a legtöbb esetben, mint az egyik leghitelesebb ember a cég életében. A kríziskommunikáció során rendkívül fontos az üzenetkezelés következetessége, és az információk rendelkezésre állásának folyamatos biztosítása.

Az alábbi hét lépés segíthet egy komplett kríziskommunikációs terv kialakításában. 

A kríziskommunikáció hét lépése

  1. Terv készítése

Minden terv világos célokkal kezdődik. A válság során a célkitűzés minden olyan személy (munkavállaló vagy közvélemény) védelme, akiket a válság veszélyeztethet. Fontos a kulcsfontosságú közönség folyamatos tájékoztatása. Ennek az írásbeli tervnek tartalmaznia kell azokat a konkrét intézkedéseket, amelyeket válság esetén meg kell tennünk.

  1. Szóvivő kijelölése

Ha a válság potenciálisan befolyásolhatja az ügyfelek, a lakosság vagy a munkavállalók egészségét vagy jólétét, az jellemzően felkelti a média figyelmét. Annak biztosítása érdekében, hogy vállalkozásunk konzisztensen kommunikáljon, és egyértelmű, következetes üzeneteket továbbítson a médiába, ki kell jelölni egy szóvivőt. A szóvivőt fel kell készíteni a média kérdéseire való válaszadásra és az interjúkon való részvételre.

  1. Alkalmazottak informálása

A tájékozott munkaerő elősegíti, hogy az üzleti folyamatok és belső tevékenységek a lehető leginkább zökkenőmentesen folyjanak. Ez minimalizálja a belső pletykákat is, amelyek miatt az alkalmazottak hamis információkat tehetnek közzé a közösségi médiában, vagy esetlegesen elhagyhatják a vállalkozást, ami szintén felkeltheti a média figyelmét.

  1. Kommunikáljunk az ügyfeleinkkel, beszállítóinkkal! 

Nem szerencsés, ha az ügyfelek és a beszállítók a médián keresztül hallanak először a válságról, ami esetlegesen érinti vállalatunkat. A szervezetet érintő minden információt legelőször vállalkozásunktól kell megkapniuk. A válságkommunikációs tervnek nem szabad figyelmen kívül hagynia az ügyfeleket és a szállítókat, valamint azt, hogy miként kommunikáljuk feléjük a fejleményeket a válság során.

  1. Azonnali reakció

Inkább többet kommunikáljunk, mint hogy hagyjuk, hogy pletykák kezdjenek szárnyra kelni. Minél korábban és a lehető leggyakrabban adunk ki összefoglaló nyilatkozatokat, frissített cselekvési terveket és új fejlesztéseket, annál kisebb a valószínűsége, hogy valótlanságok kezdenek el terjedni a munkavállalók körében. Ne feledjük, hogy a mai telekommunikációs lehetőségek révén minden elérhető a médiában!

  1. Közösségi média

A közelmúlt jelentősebb híreseményei megerősítették, hogy a közösségi média a kommunikáció egyik legfontosabb csatornája. Feltétlenül nevezzünk ki egy személyt, aki figyelemmel kíséri, közzéteszi a szükséges információkat és reagál a szociális média tevékenységére a válság alatt. A nem megfelelően kezelt válság órák alatt eltörölheti évtizedek kemény munkáját. A jól menedzselt válság megerősíti, hogy a vállalkozás rendelkezik a megfelelő folyamatokkal és eljárásokkal szinte minden felmerülő probléma kezelésére.

  1. Őszinteség

Semmi nem eredményez negatívabb médiavisszhangot, mint az átláthatóság hiánya. Ezért a lehető legőszintébb információk vethetnek gátat a pletykák megszületésének. Az átláthatóságot minden kommunikációs csatornán keresztül ki kell terjesztenünk: hírinterjúk, közösségi média, belső bejelentések.

Írjon nekünk vagy kérjen visszahívást!

MKIK területi programkoordinátorok:

Dél-Alföld
Dél-Dunántúl
Észak-Alföld
Észak-Magyarország
Közép-Dunántúl
Közép-Magyarország
Nyugat-Dunántúl
Kérjük kattintson a megfelelő régióra!
  • Horváthné Kuti Barbara
  • regionális programkoordinátor
  • Nyugat-Dunántúl
  • TELEFON:

    06-20-438-9047

  • E-MAIL:

    kuti.barbara(kukac)mkik.hu

  • Dr. Kovács-Zsankó Gyöngyvér Imola
  • megyei programkoordinátor
  • Pécs • Baranya megye
  • CÍM:

    7625 Pécs, Majorossy Imre utca 36.

  • TELEFON:

    20/372-9570

  • E-MAIL:

    zsanko.gyongyver(kukac)mkik.hu

  • ZOMBORI IBOLYA
  • megyei programkoordinátor
  • Kecskemét • Bács-Kiskun megye
  • CÍM:

    6000 Kecskemét, Árpád krt. 4.

  • TELEFON:

    20/374-0155

  • E-MAIL:

    zombori.ibolya(kukac)mkik.hu

  • SZABÓ GÉZA
  • megyei programkoordinátor
  • Békéscsaba • Békés megye
  • CÍM:

    5600 Békéscsaba, Penza ltp. 5.

  • TELEFON:

    20/373-9572

  • E-MAIL:

    szabo.geza(kukac)mkik.hu

  • PFLIEGLER PÉTER
  • megyei programkoordinátor
  • Miskolc • Borsod-Abaúj-Zemplén megye
  • CÍM:

    3525 Miskolc, Szentpáli utca 1.

  • TELEFON:

    20/291-6295

  • E-MAIL:

    pfliegler.peter(kukac)mkik.hu

  • KRISTON KATALIN
  • megyei programkoordinátor
  • Szeged • Csongrád-Csanád megye
  • CÍM:

    6721 Szeged, Párizsi krt. 8-12.

  • TELEFON:

    20/373-0293

  • E-MAIL:

    kriston2.katalin(kukac)mkik.hu

  • FAZAKAS-LUKÁCS GABRIELLA
  • megyei programkoordinátor
  • Székesfehérvár • Fejér megye
  • CÍM:

    8000 Székesfehérvár, Hosszúsétatér 4-6.

  • TELEFON:

    20/372-9504

  • E-MAIL:

    fazakas.lukacs.gabriella(kukac)mkik.hu

  • PETHŐ DORINA
  • megyei programkoordinátor
  • Győr • Győr-Moson-Sopron megye
  • CÍM:

    9021 Győr, Szent István út 10/A

  • TELEFON:

    20/372-9587

  • E-MAIL:

    petho.dorina(kukac)mkik.hu

  • Gurzó Andrea
  • megyei programkoordinátor
  • Debrecen • Hajdu-Bihar megye
  • CÍM:

    4025 Debrecen, Vörösmarty u. 13-15.

  • TELEFON:

    20/372-9561

  • E-MAIL:

    gurzo.andrea(kukac)mkik.hu

  • Bartus-Istenes Ágnes
  • megyei programkoordinátor
  • Szolnok • Jász-Nagykun-Szolnok megye
  • CÍM:

    5000 Szolnok, Verseghy park 8.

  • TELEFON:

    20/373-1547

  • E-MAIL:

    bartus.agnes(kukac)mkik.hu

  • CSERJÉSI KINGA
  • megyei programkoordinátor
  • Tatabánya • Komárom-Esztergom megye
  • CÍM:

    2800 Tatabánya, Fő tér 36.

  • TELEFON:

    20/372-9421

  • E-MAIL:

    cserjesi.kinga(kukac)mkik.hu

  • NYERGES ANDREA
  • megyei programkoordinátor
  • Salgótarján • Nógrád megye
  • CÍM:

    3100 Salgótarján, Alkotmány út 9/A.

  • TELEFON:

    20/373-9527

  • E-MAIL:

    nyerges.andrea(kukac)mkik.hu

  • KENEDI GERGELY
  • megyei programkoordinátor
  • Törökbálint • Pest megye
  • CÍM:

    2045 Törökbálint, Kazinczy Ferenc utca 124.

  • TELEFON:

    20/358-5213

  • E-MAIL:

    kenedi.gergely(kukac)mkik.hu

  • HAJDU TIBOR
  • megyei programkoordinátor
  • Kaposvár • Somogy megye
  • CÍM:

    7400 Kaposvár, Anna utca 6.

  • TELEFON:

    20/372-9525

  • E-MAIL:

    hajdu.tibor(kukac)mkik.hu

  • MÓNUS LEVENTE
  • megyei programkoordinátor
  • Nyíregyháza • Szabolcs-Szatmár-Bereg megye
  • CÍM:

    4400 Nyíregyháza, Széchenyi utca 2.

  • TELEFON:

    20/373-1483

  • E-MAIL:

    monus.levente(kukac)mkik.hu

  • SZATMÁRI RÉKA
  • megyei programkoordinátor
  • Szekszárd • Tolna megye
  • CÍM:

    7100 Szekszárd, Arany János utca 23-25.

  • TELEFON:

    20/373-9603

  • E-MAIL:

    szatmari.reka(kukac)mkik.hu

  • VATICS LÁSZLÓ
  • megyei programkoordinátor
  • Szombathely • Vas megye
  • CÍM:

    9700 Szombathely, Honvéd tér 2.

  • TELEFON:

    20/293-6798

  • E-MAIL:

    vatics.laszlo(kukac)mkik.hu

  • VATICS LÁSZLÓ
  • megyei programkoordinátor
  • Zalaegerszeg • Zala megye
  • CÍM:

    8900 Zalaegerszeg, Petőfi Sándor utca 24.

  • TELEFON:

    20/293-6798

  • E-MAIL:

    vatics.laszlo(kukac)mkik.hu

MKIK GINOP112 Központi Projektiroda:

PVSZ ügyfélszolgálat elérhetősége:

Személyes mentorálás:

SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány:

MEGVALÓSÍTÓK:

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREK: