HR kérdések: a motiváció szerepe
2021.07.29.
Számos cég küzd napjainkban is munkaerőhiánnyal, így a toborzás és kiválasztás olyan feladatok, melyekkel átgondoltan, a jövőbe tekintve és folyamatosan szükséges foglalkozni. A munkahelyi motiváció az egyik alappillér lehet szervezetünk fejlődésében, hiszen mind a szakemberek megszerzése, mind megtartása kapcsán fontos szerepe van.
A munkavállalók megtartásának kulcsa az elköteleződés, melynek esszenciális eleme a dolgozói elégedettség és a megfelelő szintű motiváció. A motiváció pszichológiai megközelítés szerint az egyén belső tudati állapota, amely meghatározott viselkedésre készteti azt, míg a vezetéselmélet egy olyan vezetési tevékenységként jellemzi a motivációt, amellyel a vezető szervezeti szinten elvárt eredményre készteti a munkavállalókat.
Maslow-i szükséglethierarchia szerepe a munkahelyi ösztönzőkkel összekapcsolva
Az emberierőforrás-tervezés feladata meghatározni, hogy a jövőben a stratégiai célok eléréséhez milyen munkakörökre, és ezek betöltéséhez milyen kompetenciákkal rendelkező munkavállalókra lesz szükség. Ezen kívül meg kell tervezni a megfelelő erőforrás biztosításának a módját, illetve az egyensúly elérése érdekében figyelni és irányítani az munkavállalók szervezetbe és onnan kifelé való áramlását.
A HR-akcióterv célja a jelenlegi helyzet és a célok közti eltérések megszüntetése. Az akcióterv kialakításakor az elérni kívánt létszám megtervezése mellett figyelembe kell venni a munkakörök specifikációit, a munkaerő motivációját, az erkölcsi megbecsülést és a teljesítmény mérésének módját is.
A munkaerőpiacon a mikro-, kis- és középvállalatok sok esetben versenyhátrányban vannak a multinacionális társaságokkal szemben. Éppen ezért nagy figyelmet kell szentelnünk annak, hogy miként jelenik meg cégünk a leendő munkavállalók szemében. A társaságról kialakult kép szempontjából fontos a vonzó és látható munkáltatói márka. A HR-stratégia egyik fontos jellemzője, hogy értékteremtő munkahelyet hozzon létre, ahol az emberek szívesen dolgoznak és motiváltak maradnak. A megfelelő kollégák kiválasztása alapvető fontosságú a szervezeti teljesítmény szempontjából.
A toborzás során igyekszünk bevonzani a lehetséges munkatársakat, és ösztönözni őket a jelentkezésre. Többféle toborzási módszer létezik mind a külső érdeklődők, mind pedig a belső, meglévő kollégák érdeklődésének a felkeltésére. A kiválasztás során kezeljük a beérkező jelentkezéseket, amik nem csak levélben és emailben érkeznek, hanem jelentkeztetni lehet az érdeklődőket közösségi felületeken, „gamifikált” játékokon keresztül is. A következő lépésben első körben leszűrjük a lehetséges jelölteket, értékelésükre többféle hagyományos és új módszer is létezik. A többféle szempont szerint is felmért és értékelt jelöltek közül a legmagasabb értékelést kapott jelöltet választjuk ki jövőbeli munkatársnak.
A megfelelő munkatársak kiválasztását segítő folyamatok és módszerek részletes megismeréséért jelentkezzen hamarosan induló, térítésmentesen igénybevehető Pénzügyi- és Vállalkozói Szemléletformálási projektünkre. Bővebb információ és előzetes regisztráció az alábbi email címen lehetséges: huszar.tamas@mkik.hu