VÁLLALATI NÖVEKEDÉS – KÉSZEN ÁLLOK?
2021.08.26.
Nem minden vállalat akar növekedni. A családi vállalkozások például sokszor megelégszenek egy olyan méret fenntartásával, amely számukra a megélhetést biztosítja. Azonban kijelenthetjük azt is, a legtöbb vállalkozás esetében mégis a folyamatos növekedés a cél. Ahhoz, hogy mindezt fenntarthatóan tudja véghezvinni egy vállalkozás, érdemes tisztában lenni a növekedési folyamat jellemzőivel.
A vállalati növekedés a szervezet valamely meghatározó jellemzőjében, így például az árbevételben, alkalmazotti létszámban vagy a nyereségben bekövetkező pozitív változás. Jelenthet mennyiségbeli emelkedést (termelésben, exportban vagy értékesítés növekedésben), illetve egy fejlődési folyamat eredményeképpen megvalósuló méretbeli növekedést vagy minőségi fejlődést. A vállalati növekedés sok esetben a szervezetre hatással bíró szereplők, érdekgazdák (stakeholderek) elvárásaiból fakad.
Az alábbi táblázat összefoglalja, hogy milyen hatások motiválhatják a szervezetünket a növekedésre.
tulajdonosi érdek és érték | céljuk a jövőbeni diszkontált szabad cash flow növekedése, melynek egyik forrása az évenkénti értékesítésből származó bevétel emelése |
menedzserek | saját tevékenységük eredményességének bizonyítása miatt motiváltak a növekedésben |
versenytársak | a fokozódó versenyhelyzet eredménye, hogy a szervezetek nyomást éreznek abban a tekintetben, hogy valami mást, egyedit hozzanak létre |
vevők | a kereslet növekedése, a szükségletek körének bővülése új kihívások elé állítja a vállalkozásokat |
pénzügyi befektetők | a részvények árfolyamának mozgásában érdekeltek, ami összefügghet a vállalati növekedéssel |
A növekedés finanszírozása
A növekedés erősen kapcsolódik a vállalkozás beruházási, finanszírozási és osztalékpolitikájához, valamint forgótőke ellátottsággal összefüggő döntéseket is igényel. Ahhoz, hogy a vállalat árbevételét, majd adózott eredményét növelni tudja, gyakran pótlólagos eszközökre van szüksége, melyekhez nélkülözhetetlen a befektetési döntések megalapozott vizsgálata.
A vállalkozás a szükséges források egy részét általában képes belső forrásból (visszatartott profit / eredménytartalék, vagyonértékesítés- és átcsoportosítás, adókedvezmények) finanszírozni, ha ez azonban nem elégséges, akkor a hiányzó részt pótlólagos külső forrásokból kell kiegészíteni.
A vállalati növekedés hatással van a forgótőke nagyságára, a növekedés megvalósításához ugyanis egyre több forgótőke szükséges. Fontos, hogy a forgótőke bővülése összhangban legyen a forgalom növekedésével, illetve figyelni kell a forgótőkén belüli likvid tőke arányára is.
Belső vállalati növekedés esetén a növekedés külső források igénybevétele nélkül valósul meg, vagyis az eszköznövekedést kizárólag visszatartott profitból finanszírozzák.
A vállalati növekedés leggyakrabban az alábbi faktorok változásával számszerűsíthető:
- a termelési volumen emelkedése
- az értékesítési árbevétel pozitív irányú változása
- az eszközök növekedési üteme, melynek a mérlegegyezőségből adódóan együtt kell járnia a források növekedésével.
További részletek és hasznos információk a már elérhető Pénzügyi- és Vállalkozási Szemléletformálás alprogram online ismeretanyagában olvashatóak. Jelentkezzen Ön is, hogy magabiztos pénzügyi tudást szerezzen és professzionálisan vezethesse vállalkozását a növekedés útján! Bővebb információ és jelentkezés ITT.