OTTHONI MUNKAVÉGZÉS A COVID UTÁN IS?
2021.09.03.
A Covid-19 vírus okozta világjárvány indokolta korlátozó intézkedések a munkavégzés szempontjából is jelentős változásokat hoztak, hiszen az irodai munkakörben dolgozók döntő többsége otthoni munkavégzésre kényszerült. A szükségmegoldás sok vállalkozás esetében nem várt pozitívumokat is okozott a munkavállalók és a munkáltatók életében, így a korlátozó intézkedések feloldása után is sok helyen felmerült a kérdés, valóban szükséges-e a teljes munkaidőben történő visszatérés az irodákba. Sok vállalkozás döntött a hibrid megoldások mellett: részben otthoni munkavégzést, részben irodai munkavégzést engedélyezett munkavállalói egy részének.
A munkavállók számára érték és egyre inkább elvárás a rugalmas munkavégzés lehetősége, azonban gyakran a vezetőség bizalmatlansága gátat szab a hagyományostól eltérő munkavégzésnek. Pedig a munkáltatók számára is hordoz előnyöket a rugalmasság: kiszélesedhet a számukra elérhető munkavállalók köre és növekedhet a munkavállalók elégedettsége, ami csökkentheti a fluktuációt.
A jövő munkavállalói számára az egyik legfontosabb szempont a saját idejük feletti kontroll, így a vállalkozásoknak nyitniuk kell ezek felé a foglalkoztatási lehetőségek felé, ha a fiatalabb korosztályt is szeretnék a munkavállalóik közé bevonzani.
Lássuk vállalkozóként milyen lehetőségeik vannak az atipikus foglalkoztatási körök között?
- Távmunka
- Otthoni munkavégzés
- Rugalmas munkaidő
- Ezek kombinációja
A Munka Törvénykönyve szerint a távmunkavégzés a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet számítástechnikai eszközzel végeznek és eredményét elektronikusan továbbítják. Távmunka esetében a munkavállaló maga választhatja ki, hogy hol él és dolgozik, ezt nem befolyásolja a cég lokációja. A modern informatikai eszközök terjedésével egy népszerűbb felhő alapú, valós idejű kooperációs megoldások nagy mértékeben segítik a távmunka elvégzését.
A teljesség igénye nélkül néhány példa a hatékonyságot fokozó eszközökről:
Cset programok
A különböző üzenetváltó megoldások segítenek az ad hoc, gyors beszélgetések fenntartásában az online térben is.
Megosztott naptárak
A közös, megosztott naptárak átláthatóvá teszik a kollégák elérhetőségét, tervezhetőséget adnak arra az esetre, ha szükség van a személyes találkozásra.
Online munkaidőnyilvántartás
A munkaidő nyilvántartás online formái csökkentik a vezetőség bizalmatlanságát a távoli munkavégzéssel szemben. A munkavállalók részletesen be tudnak számolni az egyes projektekkel, feladatokkal töltött időről. Ez az ellenőrzésen túl a hatékonyságról, valamint az egyes projektek időigényéről is információt adhat a vállalkozásnak.
Kapcsolatmegosztási felületek
Nem csak a távmunka, de már egy bizonyos cégméret is indokolja a kapcsolatok nyilvántartását. Egy ügyfélkapcsolati rendszer nagyban hozzájárul ahhoz, hogy minden érintett naprakészen tudjon a partnerekkel kommunikálni.
Tudásmegosztás rendszerek
A vállalkozás értéke a benne rejlő tudásban is rejlik. Ha a tudásbázisunk kereshető, mindenki számára elérhető, akkor növelni tudjuk a hatékonyságunkat.
Csatlakozzon Ön is az Országos Vállalkozói Mentorprogram Pénzügyi Szemléletformálási alprogramjához bővebb információkért! Naprakész, releváns szakmai tartalmak és tananyagok mellett konzultációs lehetőségekkel segítjük Önt céljai elérésében, gazdasági növekedésében. Bővebb információ a www.vallalkozztudatosan.hu honlapon!