HELYZETELEMEZÉS ÉS ÖNDIAGNOSZTIKA
2021.10.14.
Vállalkozásunk hatékony működésének egyik biztosítéka az állandó, periodikus visszajelzés a társaság számos, különféle belső és külső tevékenységéről, folyamatairól, történéseiről. Ezek folyamatos monitorozása, az aktuális helyzet felmérése és értékelése a megfelelő, bejáratott modellek ismeretében ma már nem okoz komoly nehézségeket azok számára sem, akik
A modern öndiagnosztika egyik legismertebb, legegyszerűbb, és leghatékonyabb eszköze az ún. SWOT-analízis, mely két dimenzió, a belső és külső hatások, illetve ezek pozitív vagy negatív jellege szerint osztja az értékelési szempontokat négy kategóriára. A SWOT angol betűszó, az alábbi szavak kezdőbetűiből áll:
- erősségek (strenghts): pozitív belső tényezők
- gyengeségek (weaknesses): negatív belső tényezők
- lehetőségek (opportunities): pozitív külső tényezők
- veszélyek (threats): negatív külső tényezők.
Az egyes kategóriákba számos, különböző objektív indikátor és relatív megállapítás sorolható, melyeket részletesen megismerhet az Országos Vállalkozói Mentorprogram Pénzügyi és Vállalkozói Szemléletformálás alprogramjának e-learning ismeretanyagából, ahol a modell használatához szükséges sablonok is rendelkezésére állnak.
Egy vállalkozás sosem légüres térben lebeg: minden pillanatban ezernyi szállal kapcsolódik üzleti és társadalmi környezetéhez. a környezeten belül kiemelkedő jelentősége van az azonos tevékenységet végző cégeknek, azaz versenytársainknak, hiszek ezek tevékenysége, sőt, gyakran csupán léte is meghatározó mind céljaink formálásában, mind azok megvalósításának lehetőségeiben.
Hatékony helyzetfelmérésünk egyik kulcsa éppen ezért a piac naprakész ismerete, az iparági verseny tényezői szerint. Az ún. Porter-modell öt ilyen tényezőt tekint alapvetőnek:
- versenytársak: a legfontosabb tényező, melyek monitorozása elsődleges feladat
- új belépők: azon konkurensek, aki eddig nem voltak jelen a piacon, így sem erősségeiket, sem gyengeségeiket nem ismerjük még
- szállítók: érdekérvényesítő képességük nagyban függ saját piaci viszonyaiktól
- helyettesítő termék: mely képes lehet arra, hogy valamely szempontból kedvezőbbnek bizonyuljon a sajátunknál
- vevők: az egyik legbizonytalanabb, ezért fokozott figyelmet kívánó piaci tényező.
Gyakran nem csak jelentős piaci áttörés, de egyre inkább a piaci részesedés megtartása sem képzelhető el se termékeink, se céges működésünk folyamatos fejlesztése nélkül, mely innovatív attitűdöt követel meg, minden szinten. Legyen szó egy árucikkről, szolgáltatásról, csomagolásról, szállításról, minőség-ellenőrzésről, pénzügyi megoldásról – nincs olyan területe vállalkozásunknak, ahol egy hatékony újítás ne tudna jelentősen hozzájárulni gazdaságosságunk és profittermelő képességünk javulásához.
Az innovatív vállalkozások hat fő jellemzője is megtalálható a Pénzügyi és Vállalkozói Szemléletformálás e-learning ismeretanyagában. Ha szívesen elmélyedne a témában és szeretné tudását bővíteni, jelentkezzen az Országos Vállalkozói Mentorprogram Pénzügyi Szemléletformálási alprogramjára! Online elérhető, rugalmas időbeosztás mellett elvégezhető tananyagok segítségével fejlesztheti vállalatvezetői képességeit. Bővebb információ és jelentkezés ITT.