KÉP A TÜKÖRBEN: A VÁLLALKOZÁS HELYZETFELMÉRÉSE
2021.11.18.
Az öndiagnosztika segítségével a vállalkozásunk gazdasági helyzetének felmérése és az időszakos tervek folyamatos monitorozása biztosítható. Az öndiagnosztika folyamatában a vállalati képességekre és a környezetében elfoglalt pozíciójára vonatkozó értékelési modellek segíthetnek minket.
A modern szervezetelmélet alapja annak felismerése, hogy vállalatunk erősen függ a környezetétől, azaz a vállalat belső érintettjein kívül külső érintettekkel is kapcsolatba kerülünk a működés során. A külső érintettek közül a legnagyobb hatást valószínűleg a versenytársaink gyakorolják ránk.
A versenytársak jelenléte motiváló erőként hat a vállalati működésre, hiszen a jelenlétük által létrejövő piaci verseny arra késztet minket, hogy fejlesztésekkel, új technológiák bevezetésével vagy új termékek kialakításával növelhessük a piaci részesedésünket. A piaci részesedés növelésében fontos kérdés az is, hogy a vállalatunk hogyan tudja az erőforrásait a leghatékonyabban a termelés vagy szolgáltatás során kihasználni.
Érintettnek tekintünk tehát minden olyan személyt vagy csoportot, aki vagy amely befolyásolhatja a vállalat működését, illetve érdekelt a működés következményeiben. Értelemszerűen a szervezet rendelkezik érintettekkel, akik kívülről vagy belülről állnak kapcsolatban a vállalkozással. A vállalati működés érintettjei jellemzően azok a szereplők, akik az üzleti vállalkozással lényeges, tartós és kölcsönös kapcsolatban állnak. A versenytársak azok a vállalatok, akik részben vagy egészben azonos működési körrel rendelkeznek, akik emiatt ugyanannak a fogyasztói csoportnak az igényeit akarják kielégíteni.
Vállalatunk helyzetének felmérésében az egyik legkézenfekvőbb eszköz lehet egy SWOT analízis elkészítése.
A SWOT analízis során számba kell vennünk a vállalatunkra ható belső és külső tényezőket, amiket aztán szétválogatunk aszerint, hogy ezek a tényezők pozitív vagy negatív hatással vannak a működésünkre. A tulajdonságokat így négy mezőbe sorolhatjuk. A pozitív hatással bíró belső tényezők lesznek az erősségeink. A negatív belső tényezők a gyengeségeink. A pozitív külső tényezőkhöz olyan dolgok kerülnek, amik fejlődési lehetőségeket rejtenek számunkra, míg a negatív külső tényezők a veszélyes területeket mutatják meg számunkra.
Pénzügyi- és Vállalkozói Szemleltformálási alprogramunk egy részletes KKV esettanulmányon keresztül mutatja be az öndiagnosztika folyamatát és sablont kínál a vállalkozásoknak, hogy könnyebben elvégezhessék a folyamatot saját cégükre vetítve. Jelentkezzen Ön is a programra, hogy a fentiek mellett egyéb diagnosztikai lehetőségeket is megismerjen! Bővebb információ és jelentkezés a www.vallalkozztudatosan.hu honlap Szemléletformálás menüpontjában!