A VÁLLALKOZÁSOK TELJESÍTMÉNYÉT VEZÉRLŐ MÓDSZEREK
2022.01.20.
Ahhoz, hogy vállalkozásunk teljesítménye elérje az elvárt mértéket, fontos a folyamatos monitorozás, a visszamérés egyéni, szervezeti egység és szervezet szinten is. A teljesítményt több szinten és módszerrel mérhetjük, érdemes ezekkel tisztában lennie egy ambiciózus vállalatvezetőnek.
Kiindulópontunk a szervezet, amely a definíció szerint több személy tevékenységének ésszerű koordinációja valamely közös, kinyilvánított szándék vagy cél megvalósítása a munkamegosztás és a tevékenységi körök megosztása, a tekintély és a hierarchia alapján.
A teljesítményértékelés nem más, mint a vállalati működés értékelése, folyamatos nyomon követése, visszacsatolás, jelzések biztosítása a szükséges beavatkozásokhoz, a döntések támogatásához. Minden szervezetnek magának kell meghatározni a számára kulcsfontosságú teljesítmény elemeket (működési, piaci, pénzügyi).
Számszerűsíthető, közvetlenül is jól mérhető jellemzők például a nyereség, a bevétel, a költségek, a hatékonyság. Közvetlenül nem számszerűsíthető lehet például a megbízhatóság, a vevői elégedettség, a kiváló minőség, innovációs törekvések, szervezeti kultúra. Napjainkban felértékelődik az utóbbiak jelentősége.
Balanced ScoreCard
A vállalkozás teljesítményének értékelését támogató egyik legismertebb módszer a Balanced ScoreCard, azaz „kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám-rendszer”
A Balanced ScoreCard (BSC) egy olyan átfogó keretet nyújt a vezetőknek, amelynek segítségével a szervezet jövőképét és stratégiáját összehangolt teljesítmény-mutatószám rendszerré bontják le. Négy szempontot ajánl a vezetésnek: pénzügyi teljesítmény, vevői igények teljesítése, működési folyamatok, tanulási és fejlődési jellemzők.
A pénzügyi mutatók tájékoztatnak a vállalat múltbeli tevékenységének teljesítményéről, a nem pénzügyi (teljesítménymutatók) pedig a jövőbeli pénzügyi teljesítményt befolyásoló tényezőket jellemzik. A mutatószámrendszer célja a stratégia kialakítása, kommunikálása, összehangolása a szervezeti egységek céljaival és az egyéni célokkal, a hosszú távú célokkal és az éves tervezéssel, illetve a rendszeres felülvizsgálat, visszacsatolás, stratégiai tanulás és a stratégia javítása.
Amennyiben szeretné fejleszteni vállalkozását, vagy további ismereteket szerezne pénzügyi témákban, jelentkezzen Pénzügyi- és Vállalkozói Szemléletformálás alprogramunkra! Bővebb információ itt elérhető.