ÜZLETI FOLYAMATOK FEJLESZTÉSE: FÓKUSZBAN AZ ÜGYFÉL ELÉGEDETTSÉGE ÉS AZ ÜZLETI STRATÉGIA
2022.01.27.

Az üzleti folyamatok fejlesztése (Business Process Improvement - BPI) egy olyan menedzsment gyakorlat, amelyben a vállalatvezetők eljárásaikat elemzik annak érdekében, hogy meghatározzák azokat a területeket, ahol javíthatják az üzleti folyamatok pontosságát és hatékonyságát. A BPI a kisebb lépésekben lezajló változásmenedzsment helyett arra törekszik, hogy drasztikus átalakulást vezessen be a szervezet teljesítményében.

Az üzleti folyamatoknak folyamatosan fejlődniük kell ahhoz, hogy a lehető leghatékonyabban alkalmazkodjanak az ügyfelek elégedettségéhez és összhangban maradjanak az általános üzleti stratégiával. A vállalkozás a belső folyamatfejlesztési módszerek segítségével csökkentheti a folyamatok időszükségletét, kiiktathatja a szükségtelen lépéseket. A folyamatok fejlesztése révén az előállított termék, vagy szolgáltatás minősége javulni fog. 

Üzleti folyamatok állandó karbantartása elősegíti a folyamatokat irányító szabályok és előírások jobb betartását, így az ügyfelek igényeinek hatékonyabb kielégítésével az ügyfél elégedettség javítását és az üzleti célok jobb megvalósulását. 

Az üzleti folyamatok típusai 

Az üzleti folyamatok három nagy csoportját különböztetjük meg, ezek a: 

  • működési folyamatok: a csoport magában foglalja az alaptevékenységet és létrehoz egy értékfolyamot, például az ügyfelek megrendeléseit, a számlák megnyitását, a gyártást;
  • menedzsment folyamatok: ide tartoznak az olyan folyamatok, mint a vállalatirányítás, a költségvetés és az alkalmazottak felügyelete;
  • támogatási folyamatok: azok a folyamatok, amelyek más folyamatokat támogatnak, mint például a könyvelés, toborzás, műszaki támogatás.  

Az üzleti folyamatfejlesztés körforgása

Átfogó vizsgálat, részletes elemzés

Első lépésben magas szinten kell elemezni az üzleti folyamatokat, hogy azonosíthatóak legyenek a javítandó területek, melyek problémát vagy potenciális kockázatot rejtenek. Az elemzés egyik hatékony formája a folyamatellenőrzés elvégzése lehet, amelynek eredménye irányíthatja a priorizálást.  

A javítás részleteinek kidolgozásához számos módszertan közül lehet választani (operatív felmérések, ok-okozati elemzések). A következő kérdéseket kell feltenni:

  • Mely lépések hoznak létre akadályokat?
  • Mely pontok veszik igénybe a legtöbb időt? Indokolatlanul nőnek-e a költségek és az erőforrások?
  • Fennáll-e a minőségre gyakorolt romboló hatás? 

Elkötelezettség, támogatás

A fejlesztés sikeréhez szükség van a felsőbb vezetés támogatására is, ehhez ebben a szakaszban már világosan be kell mutatni a változás szükségességét és azt, hogy ez miként befolyásolja a szervezetet. A fejlesztések időt vehetnek igénybe és erőforrásokat igényelhetnek, így a vezetés elkötelezettsége nélkül a továbblépés nem lehetséges. 

A fejlesztési stratégia kialakítása 

Legyen világos, hogy mit kell megváltoztatni, az ötletgyűjtés történjen az érintettek bevonásával. A pénzügyi és erőforrás hatás- és kockázatelemzés alkalmazása segítséget nyújt a megoldási alternatívák mérlegelésében és szűkítésében. A célok legyenek reálisak és mérhetők. 

Időzített munkaterv 

A szükséges erőforrás igényeket fel kell mérni és jóvá kell hagyni. A meglévő rendszerek, csoportok és folyamatok megváltoztatásához szükség van egy időzített munkatervre és csapatra. 

Monitoring 

A folyamatban lévő fejlesztéseket, valamint azok mérföldkövek szerinti előrehaladását nyomon kell követni. Amennyiben problémák merülnek fel, úgy szükség lehet azonnali beavatkozásra. A projektcsapattal való aktív kommunikáció fenntartása szintén elengedhetetlen mind a végrehajtási, mind az utókövetési fázisokban. 

FEJLESZTÉSI MÓDSZEREK 

Az üzleti folyamatok fejlesztését végző vezetők különféle filozófiák vagy módszertanok alapján hajtják végre a BPI folyamatot. Álljon itt néhány példa: 

Six Sigma 

Egy olyan minőségi intézkedés, amelynek célja a hibák és redundanciák eltávolítása a kimenetekre való koncentrálás révén. Öt fázisa van (DMAIC). Ez a megközelítés segít meghatározni a folyamatok hibáit, azok okait és osztályozását, majd szakemberek által felülvizsgálható, hogyan lehetne javítani őket. 

Theory of Constraints (TOC) 

Ez a minőségjavító módszer figyelembe veszi a folyamatok korlátozásait és szűk keresztmetszeteit. A TOC a folyamatáram-elemzést használja, a TQM típusának vagy a folyamatos fejlesztésnek tekinthető a szűk keresztmetszetek rögzítésének és feltárásának folyamatos ciklusa miatt. 

ISO 9000 

Az ISO 9000 nemzetközi minőségi szabvány. Elsősorban adminisztrációs, és nem fejlesztési rendszer, azonban megköveteli, hogy a folyamatok dokumentálva legyenek. Az ISO a közelmúltban folyamatos fejlesztési szabványokat vezetett be a minőség menedzsment családjába. 

Kaizen 

A Kaizen gyors technika, nagyszámú folyamatos fejlesztésre összpontosít, és valamennyi alkalmazottat bevonja. A Kaizen hangsúlyozza, hogy a nagyobb értéket és a kevesebb hulladékot fokozatosan, növekményesen, állandó módon szükséges elérni. A Kaizen négy lépést tartalmaz (PDCA).  

Lean 

Célja a munkafolyamat javítása. Alapelve, hogy minden olyan tevékenység, amely nem teremt értéket, pazarlás, ezért ki kell zárni a folyamatból. A Lean öt szakaszból áll (5S).  

Agilis módszertan 

Az agilis menedzsment lényege, hogy a fejlesztési folyamatot apró szakaszokra osztja, ahol minden egyes szakasz után lehetőség nyílik a további fejlesztések megkezdése előtt a tesztelésre, a célok pontosítására. 

Total Quality Management (TQM) 

A teljeskörű minőségirányítás olyan gyakorlat, ahol a cél az, hogy a leghatékonyabban használják fel a szervezet erőforrásait. Nagy hangsúlyt fektet a működés folyamatos fejlesztésére. 

Ha kíváncsi a részeltekre és szívesen fejlesztené tudását gyakorlatias tananyagaink segítségével jelentkezzen Pénzügyi- és Vállalkozói Szemléletformálás alprogramunkra, ahol rugalmas időbeosztás mellett bővítheti ismereteit pénzügyi- és vállalatirányítás i területen. Jelentkezés és bővebb információ a www.vallalkozztudatosan.hu honlapon!

Írjon nekünk vagy kérjen visszahívást!

MKIK területi programkoordinátorok:

Dél-Alföld
Dél-Dunántúl
Észak-Alföld
Észak-Magyarország
Közép-Dunántúl
Közép-Magyarország
Nyugat-Dunántúl
Kérjük kattintson a megfelelő régióra!
  • Horváthné Kuti Barbara
  • regionális programkoordinátor
  • Nyugat-Dunántúl
  • TELEFON:

    06-20-438-9047

  • E-MAIL:

    kuti.barbara(kukac)mkik.hu

  • Dr. Kovács-Zsankó Gyöngyvér Imola
  • megyei programkoordinátor
  • Pécs • Baranya megye
  • CÍM:

    7625 Pécs, Majorossy Imre utca 36.

  • TELEFON:

    20/372-9570

  • E-MAIL:

    zsanko.gyongyver(kukac)mkik.hu

  • ZOMBORI IBOLYA
  • megyei programkoordinátor
  • Kecskemét • Bács-Kiskun megye
  • CÍM:

    6000 Kecskemét, Árpád krt. 4.

  • TELEFON:

    20/374-0155

  • E-MAIL:

    zombori.ibolya(kukac)mkik.hu

  • SZABÓ GÉZA
  • megyei programkoordinátor
  • Békéscsaba • Békés megye
  • CÍM:

    5600 Békéscsaba, Penza ltp. 5.

  • TELEFON:

    20/373-9572

  • E-MAIL:

    szabo.geza(kukac)mkik.hu

  • PFLIEGLER PÉTER
  • megyei programkoordinátor
  • Miskolc • Borsod-Abaúj-Zemplén megye
  • CÍM:

    3525 Miskolc, Szentpáli utca 1.

  • TELEFON:

    20/291-6295

  • E-MAIL:

    pfliegler.peter(kukac)mkik.hu

  • KRISTON KATALIN
  • megyei programkoordinátor
  • Szeged • Csongrád-Csanád megye
  • CÍM:

    6721 Szeged, Párizsi krt. 8-12.

  • TELEFON:

    20/373-0293

  • E-MAIL:

    kriston2.katalin(kukac)mkik.hu

  • FAZAKAS-LUKÁCS GABRIELLA
  • megyei programkoordinátor
  • Székesfehérvár • Fejér megye
  • CÍM:

    8000 Székesfehérvár, Hosszúsétatér 4-6.

  • TELEFON:

    20/372-9504

  • E-MAIL:

    fazakas.lukacs.gabriella(kukac)mkik.hu

  • PETHŐ DORINA
  • megyei programkoordinátor
  • Győr • Győr-Moson-Sopron megye
  • CÍM:

    9021 Győr, Szent István út 10/A

  • TELEFON:

    20/372-9587

  • E-MAIL:

    petho.dorina(kukac)mkik.hu

  • Gurzó Andrea
  • megyei programkoordinátor
  • Debrecen • Hajdu-Bihar megye
  • CÍM:

    4025 Debrecen, Vörösmarty u. 13-15.

  • TELEFON:

    20/372-9561

  • E-MAIL:

    gurzo.andrea(kukac)mkik.hu

  • Bartus-Istenes Ágnes
  • megyei programkoordinátor
  • Szolnok • Jász-Nagykun-Szolnok megye
  • CÍM:

    5000 Szolnok, Verseghy park 8.

  • TELEFON:

    20/373-1547

  • E-MAIL:

    bartus.agnes(kukac)mkik.hu

  • CSERJÉSI KINGA
  • megyei programkoordinátor
  • Tatabánya • Komárom-Esztergom megye
  • CÍM:

    2800 Tatabánya, Fő tér 36.

  • TELEFON:

    20/372-9421

  • E-MAIL:

    cserjesi.kinga(kukac)mkik.hu

  • NYERGES ANDREA
  • megyei programkoordinátor
  • Salgótarján • Nógrád megye
  • CÍM:

    3100 Salgótarján, Alkotmány út 9/A.

  • TELEFON:

    20/373-9527

  • E-MAIL:

    nyerges.andrea(kukac)mkik.hu

  • KENEDI GERGELY
  • megyei programkoordinátor
  • Törökbálint • Pest megye
  • CÍM:

    2045 Törökbálint, Kazinczy Ferenc utca 124.

  • TELEFON:

    20/358-5213

  • E-MAIL:

    kenedi.gergely(kukac)mkik.hu

  • HAJDU TIBOR
  • megyei programkoordinátor
  • Kaposvár • Somogy megye
  • CÍM:

    7400 Kaposvár, Anna utca 6.

  • TELEFON:

    20/372-9525

  • E-MAIL:

    hajdu.tibor(kukac)mkik.hu

  • MÓNUS LEVENTE
  • megyei programkoordinátor
  • Nyíregyháza • Szabolcs-Szatmár-Bereg megye
  • CÍM:

    4400 Nyíregyháza, Széchenyi utca 2.

  • TELEFON:

    20/373-1483

  • E-MAIL:

    monus.levente(kukac)mkik.hu

  • SZATMÁRI RÉKA
  • megyei programkoordinátor
  • Szekszárd • Tolna megye
  • CÍM:

    7100 Szekszárd, Arany János utca 23-25.

  • TELEFON:

    20/373-9603

  • E-MAIL:

    szatmari.reka(kukac)mkik.hu

  • VATICS LÁSZLÓ
  • megyei programkoordinátor
  • Szombathely • Vas megye
  • CÍM:

    9700 Szombathely, Honvéd tér 2.

  • TELEFON:

    20/293-6798

  • E-MAIL:

    vatics.laszlo(kukac)mkik.hu

  • VATICS LÁSZLÓ
  • megyei programkoordinátor
  • Zalaegerszeg • Zala megye
  • CÍM:

    8900 Zalaegerszeg, Petőfi Sándor utca 24.

  • TELEFON:

    20/293-6798

  • E-MAIL:

    vatics.laszlo(kukac)mkik.hu

MKIK GINOP112 Központi Projektiroda:

PVSZ ügyfélszolgálat elérhetősége:

Személyes mentorálás:

SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány:

MEGVALÓSÍTÓK:

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREK: