MINDENNAPI HR KÉRDÉSEK: TOBORZÁS ÉS KIVÁLASZTÁS
2022.02.01.
Minden vállalkozás számára fontos, hogy a vállalat által kitűzött célt a megfelelő munkavállalók közreműködésével érje el, akik tudásukkal, tapasztalatukkal és elhivatottságukkal hozzájárulnak a vállalat sikereihez és fejlődéséhez. Mind a munkavállalók képzése és motiválása, mind az új kollégák toborzása pontos és részletes tervezést igényel.
A toborzás és kiválasztás az emberi erőforrás biztosítás folyamatába illeszkedik, és napjainkra olyan új lehetőségeket és módszereket is felhasznál, mint a közösségi felületek vagy éppen az online toborzási formák. Az, hogy milyen HR-tervezésre van szükség egy cégnél, többek között függ attól, hogy milyen a tevékenysége és mekkora a vállalkozásnál foglalkoztatottak létszáma. Egy kis cégnél egyértelműen látható, hogy milyen munkakörök betöltése szükséges, míg egy középvállalati kategóriában már pontos tervezés szükséges. A folyamat kapcsán alábbi lépéseket különíthetjük el:
- Munkakör-elemzés: a toborzási folyamat megkezdése előtt elemezzük a munkakört, munkaköri leírást készítünk, valamint meghatározzuk a keresett munkavállaló elvárt kompetenciáit.
- Toborzás: a toborzás során a célunk, hogy bevonzzuk a lehetséges jelentkezőket, ösztönözzük őket a jelentkezésre. Többféle toborzási módszer létezik, mind külső érdeklődők, mind belső meglévő kollégák érdeklődésének felkeltésére.
- Kiválasztás: során elemezzük a munkakört, munkaköri leírást készítünk, valamint meghatározzuk a keresett munkavállaló elvárt kompetenciáit.
- Ajánlatadás és felvétel: az ajánlatadás és felvételi folyamat során a legjobb jelöltnek adunk először munkaajánlatot.
- Beléptetés és orientáció
Belső és külső toborzás
A kiválasztás folyamatában egy fontos és kiindulópontnak tekinthető lehetőség a belső munkavállalók közötti toborzás. Sok esetben a munkavállaló szívesen vállal új feladatot más területen, vagy olyan képesítést szerzett, mely alkalmassá teszi másik pozíció betöltésére. Ez a belső toborzási megoldás a kollégák felé is a fejlődés, előrelépés lehetőségét teremti meg, valamint kiváló eszköz arra, hogy egy változások iránt fogékony kolléga a cégen belül találjon új kihívásokat. Természetesen gondolkodhatunk a távollévő (pl. nyugdíj, gyermekgondozás) kollégák visszatérésére is.
Belső toborzási módszerek például: belső kommunikáció, hírlevelek, hirdetmények közös helységekben, belső munkavállalói és felettesi ajánlások, HR osztály közvetlen megkeresése kollégák felé.
Külső toborzási módszerek tekintetében széleskörű lehetőségek állnak rendelkezésre, mint például az állásportálok, állásbörzék, fejvadász vagy munkaerőközvetítő cégek igénybevétele, belső munkavállalói ajánlások, közösségi média, vagy az oktatási intézményekkel történő kapcsolatfelvétel. A mindennapokban ezen eszközök ötvözése lehet igazán célravezető. Amennyiben viszont nem találtunk megfelelő kollégát a pozícióra, szóba jöhet az outsourcing (kiszervezés) vagy a közvetített munkaerő.
Kiválasztási folyamat
Amennyiben a toborzás során sikerrel jártunk, több jelölt jelentkezéséből is válogathatunk. A jelöltek által benyújtott pályázatokat elemezzük szakmai tudás, képesség, személyiség (pl. erősségek) szempontjából. Olyan munkavállalót keresünk, aki a szervezeti kultúrába is illeszkedik és a munkakör betöltésére is alkalmas. Az ígéretesnek bizonyult jelöltökkel folytathatjuk a kiválasztást, mely keretében például tesztekre, személyes interjúkra kerülhet sor.
Amennyiben érdeklődik a fenti vagy más vállalkozásfejlesztési témák iránt és szívesen fejlesztené tudását gyakorlatias tananyagaink segítségével jelentkezzen Pénzügyi- és Vállalkozói Szemléletformálás alprogramunkra, ahol rugalmas időbeosztás mellett bővítheti ismereteit. Jelentkezés és bővebb információ a www.vallalkozztudatosan.hu honlapon!