HR KÉRDÉSEK: A SZEMÉLYES VEZETŐI STÍLUS KIALAKÍTÁSÁNAK MÓDSZEREI
2022.03.22.
A vezetői empátia hiánya erősen negatív hatással lehet a dolgozói elkötelezettségre ezáltal a teljesítményre. A mai teljesítmény- és hatékonyságorientált világban hogyan illeszthető az empátia a vezetők gondolkozásába? Tanulható és fejleszthető-e az empátia, az érzelmi intelligencia?
Az érzelmi intelligencia azon képességeink összessége, ami a saját és mások érzelmeinek érzékelésével, kezelésével és pozitív befolyásolásával kapcsolatos. Többféle vezetői stílus létezik, saját vezetői stílusunk kialakítása érzelmi intelligenciánktól és az alkalmazott kommunikációs módszereinktől függ. Az érzelmi intelligencia azt a képességet jelöli, hogy az ember hogyan képes átérezni mások érzéseit, valamint hogyan képes kezelni és megérteni a saját érzelmeit. Kommunikációs módszerek alatt olyan technikákat értünk, amelyek segítik az embereket abban, hogy információkat cseréljenek és értelmezzenek.
Az érzelmi intelligencia részei:
- Empátia
- Önkontroll
- Öntudat
- Motiváció
- Szociális készségek
A vezetői stílus az a mód, ahogy a vezetőként közvetlenül és személyesen hatunk a munkavállalóinkra annak érdekében, hogy a szervezeti és egyéni célokat összehangoljuk. A vezetők érzelmi intelligenciájuk segítségével alakíthatnak ki adaptív (alkalmazkodó) és flexibilis (rugalmas) hozzáállást a szociális és környezeti tényezőkhöz. Jobb eredményeket érhetnek el azok a vezetők, akik pozitívan hatnak a szervezeti légkörre.
Egy népszerű elmélet szerint hatféle vezetői stílust különböztethetünk meg az érzelmi intelligencia alapján, melyek közül jellemzően az utolsó három típus hat pozitívan a szervezeti légkörre és a teljesítményre.
- Követelményállító stílus: rendkívül magas teljesítmény elérésére képes mozgósítani a csapatát, de képes arra is, hogy a munkahelyi környezetet lerombolja követeléseivel.
- Kényszerítő stílus: a menedzser fenyegetéssel, büntetéssel kényszeríti a beosztottakat munkára. A munkavállalók és a szervezet közti pszichológiai szerződés kényszerítő jellegű.
- Autokratív stílus: egy személy vezetési stílusa határozza meg a vállalat vezetését. Minden fontos kérdésben a vezető intézkedik. Hatékony vezetői stílus, azonban nem alkalmazható minden vezetői helyzetben.
- Kapcsolatközpontú stílus: a vezető az embereket helyezi a középpontba. Az embereket és az érzelmeiket többre értékeli a feladatoknál és a céloknál.
- Coaching stílus: a vezető segít alkalmazottainak abban, hogy megtalálják egyedi erősségeiket és azokat felhasználva segíti elő teljesítményük és elégedettségük növekedését.
- Demokratikus stílus: a fontos kérdésekben a csoport vita után dönt, közösen hozzák meg a döntéseket. A vezető ezt bátorítja és segíti.
Ha szívesen olvasna többet is a témáról és bővítené tudását gyakorlatias e-learning anyagaink segítségével, jelentkezzen Pénzügyi- és Vállalkozói Szemléletformálás alprogramunkra. Az alprogram rugalmas időbeosztás mellett kínál minden mikro-, kis- és közepes vállalkozásnak lehetőséget arra, hogy pénzügyi és vállalatvezetési kérdések területén fejlessze képességeit. Még nem késő jelentkezni! Bővebb információ a vallalkozztudatosan.hu honlapon.