VEVŐI DÖNTÉSEK ÉS KÖRNYEZETTUDATOSSÁG
2022.04.26.
A vállalat eredményességének legfőbb külső referenciája a vevő. A vállalkozások ezért termékeik vagy szolgáltatásaik hatékony értékesítése érdekében piackutatást végeznek, melynek célja a jelenlegi és jövőbeli piaci helyzet meghatározása és a vevői igények feltárása.
A vevő / fogyasztó az a külső érintett fél, aki saját igényeinek kielégítése céljából igénybe veszi a vállalkozás szolgáltatását vagy megvásárolja annak termékét. Egy vállalkozás alapvető célja a fogyasztók igényeinek kielégítése nyereség elérése mellett. Ez fogyasztóorientált szemléletet jelent: az eladók versenyeznek a vevők kegyeiért.
A fogyasztói magatartás a termékek és szolgáltatások megszerzése során végzett tevékenységek (például márka-, és boltválasztás) összessége, amelynek célja a fogyasztói megelégedettség növelése. A fogyasztó ugyanis nem egy terméket, szolgáltatást keres, hanem egy megoldást és elégedettséget, erre szükséges reagálni a marketing tevékenységgel. Alapvetés, hogy a vállalatok működési sikerük és a profitszerzés érdekében a fogyasztók magatartását befolyásolni kívánják, így a fogyasztói magatartás kutatása fontos feladat. A vevői érdekeltség azt mutatja meg, hogy a fogyasztó milyen mértékben hajlandó értelmi és érzelmi erőforrásokat fordítani egy termék megszerzésére. Egy vállalkozásnak fontos tisztában lennie azzal, vevői milyen mértékben érdekeltek a vásárlás előtti információkeresésben, melyek azok a tényezők, amelyeket figyelembe vesznek a döntés során.
Vevői döntések típusai
Vevői igénykielégítés jellemzői
A vevői döntéseket számos tényező határozza meg. Napjainkban egyre több fogyasztó veszi figyelembe a fenntarthatósági szempontokat is, amikor egy-egy termék vagy szolgáltatás megvásárlásáról dönt. A vállalatoknak fontos reagálniuk erre az igényre. Tény, hogy egyrészt a felelősségteljes vállalati működés, másrészt a fogyasztói elvárások is ezen irányba terelik a cégvezetők gondolkodását. A környezettudatos működésnek egyre több vállalat szentel valós figyelmet, hosszú távon pedig növelhetik hatékonyságukat, eredményességüket, megerősíthetik piaci pozíciójukat a szemléletmód napi rutinba építésével.
Ha cégvezetőként Ön is szívesen tenne a környezetért és egyúttal kihasználná a zöldebb működés nyújtotta versenyelőnyöket, Vállalkozz Fenntarthatóan! új alprogramunk nyitva áll Ön előtt. A térítésmentesen elvégezhető alprogram szakemberek és mentorvállalatok bevonásával fenntarthatósági ismereteket és konkrét, adaptálható példákat nyújt az érdeklődő vállalkozások számára. A jelentkező vállalkozások mentorálások, céglátogatások során bővíthetik ismereteiket és bepillanthatnak a mentorvállalatok működési gyakorlatába is. Jelentkezés és bővebb információ a www.vallalkozztudatosan.hu honlapon!