SZERVEZETFEJLESZTÉS ÉS VERSENYKÉPESSÉG A FENNTARTHATÓSÁG JEGYÉBEN
2022.05.17.
A szervezet egy emberek és tárgyak alkotta rendszer, ami egy tartós célt követ és formális struktúrával, valamint célszerű szabályokkal rendelkezik. A szervezetfejlesztés a szervezeteket és a bennük tevékenykedő embereket érintő, hosszabb távra szóló, az egész szervezetet átölelő fejlesztési és változtatási folyamat. A változási folyamatok egyike lehet, amikor egy vállalkozás a környezeti fenntarthatóság érdekében fejleszt, nem elhanyagolható ugyanis az a versenyelőny, melyet egy-egy ilyen fejlesztés eredményezhet közép- és hosszútávon.
A versenyelőny azon szervezeti képességek összessége, amelyekkel a fogyasztói igények a korábbinál sokkal magasabb szinten elégíthetők ki. A versenyképes működés teremti meg a lehetőséget arra, hogy a jövőben sokkal sikeresebben és eredményesebben működjön vállalatunk a globálissá váló piacokon. A versenyképességet meghatározó legfőbb tényezők a stratégiai viselkedés, a vezetés minősége, a változtatásmenedzsment, a projektmenedzsment, vagy a cégek innovációs potenciálja.
A szervezeti versenyképesség azon szervezeti potenciálok összessége, amelyet a vállalkozás fel tud használni és hasznosítani tud a szervezeti célok teljesítéséhez, a profit realizálásához, a fogyasztói igények kielégítéséhez. A vállalkozások versenyképességét számos külső tényező befolyásolja, ezek az alábbiak:
- Üzleti tevékenység költségei (ingatlan árak, bérek és fizetések, szolgáltatások ára)
- Szállítási infrastruktúra minősége
- Kutatáshoz szükséges speciális feltételek, képzett tudósok és mérnökök, tudástranszfer a kutatóintézetekből
- Kommunikációs infrastruktúra, a vállalkozások klaszterében lévő cégek és szervezetek közötti kapcsolatrendszer
- Megfelelően képzett munkaerő rendelkezésre állása, az általános és középfokú oktatás minősége, felsőfokú képzésben részt vett alkalmazottak
- A tőkéhez való hozzáférés lehetősége
- Vevők speciális igényei, visszacsatolásai
- Az állami szabályozás/politikák kiszámíthatósága (gyártási folyamatokra, termékekre és szolgáltatásokra, környezetvédelemre és biztonságra vonatkozóan)
- A K+F-be való beruházásokhoz kapcsolódó állami és regionális adó és más kedvezmények, K+F erőfeszítésekben való részvétel a regionális szervezetekkel együtt
- A verseny erőssége az adott iparágában
- A beszállítók minősége és régión belüli elérhetősége, a régión belüli beszállítók közreműködése az új termékek fejlesztésében
A versenyképesség erősítéséhez számos tényező hozzájárulhat, mint például a stratégiai tervezés minősége, az innovációs és K+F tevékenység, a vevői elégedettség növelése minőségi szolgáltatásokkal, a célirányos befektetések, nyitás a külföldi piacok irányában, a folyamatos tanulás és a szervezet fejlesztése.
Ahogyan sok innovatív kezdeményezés, a fenntarthatósághoz kapcsolódó innovációk is versenyelőnyt jelenthetnek a vállalkozásnak. A változó piaci feltételek manapság arra kényszerítik a kisebb cégeket, hogy intenzívebben alkalmazkodjanak a piaci változásokhoz, méghozzá az új technológiák, vagy az egyedi értékajánlatokmegteremtésén keresztül. Ezek egyike, akár a B2B akár a B2C piacokon, ha a terméket vagy szolgáltatást a fenntarthatóság jegyében nyújtja a vállalat, hiszen a tendencia az, hogy ezen irányba terelődik a figyelem, a kereslet, a jogi szabályozás és a piaci elvárások.
Fontos látni, hogy a hiányzó kompetencia bizonyos esetekben pótolható kooperatív stratégiák és gazdasági együttműködések segítségével – azaz a szereplők segíthetik egymást olyan területeken, amelyeken egyébként önállóan nem lennének sikeresek. A nyitott innováció lényege, hogy a vállalkozás tudatosan használ fel külső tudást az innováció kezdeti, vagy valamennyi szakaszában. A vállalkozás irányított módon behozza a külvilág innovációs eredményeit a cégen belülre, valamint saját nem hasznosított ötleteit, megfelelő ellenszolgáltatás fejében, megosztja másokkal.
Előnyei:
- a vállalkozásnak sokkal rövidebb időbe telik új piacokat találni, mint nyitott innovációs szemlélet nélkül;
- az új technológiák könnyebb megtalálása, valamint az új ötletek és kompetenciák könnyebb hozzáférhetősége;
- költségcsökkentés és költséghatékonyság.
Látható tehát, hogy a vállalat a nyitott innováción keresztül, kooperációra alapozva sok tudást és tapasztalatot kamatoztathat saját működésében.
Akár a fenntarthatóság tekintetében is lehet tanulni olyan vállalatoktól, akik élen járnak ezen törekvésekben és megosztják tapasztalataikat beszállítóikkal és egyéb piaci szereplőkkel. Ennek kiváló példája a Vállalkozz Fenntarthatóan! új alprogramunk, melynek keretében mentor vállalatok adják át gyakorlati tapasztalataikat mentorálások, céglátogatások során.
Jelentkezés és bővebb információ a www.vallalkozztudatosan.hu honlapon!